Is dit een braamsluiper? (twee foto's)

Gestart door BramB, mei 07, 2021, 15:36:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramB

Hoi allemaal,

Onlangs heb ik volgens mij een braamsluiper waargenomen, maar op basis van de twee foto's die ik heb kunnen maken, ben ik niet helemaal zeker. De validator heeft de waarneming op '(nog) niet te beoordelen' gezet, dus ik vroeg me af of iemand anders er een tweede blik op zou kunnen werpen? Het gaat om deze waarneming (de foto's voeg ik zo toe aan deze post):

https://waarneming.nl/observation/212847119/

Het enige andere wat het volgens mij anders zou kunnen zijn, is - zoals altijd bij twijfel over de braamsluiper - een grasmus. Volgens mij is het echter een braamsluiper, om de volgende redenen:

- voor zover zichtbaar: grauwe vleugels, en niet de roestbruine vleugels van de grasmus
- donkere poten (die zelfs donker blijven als ik de licht- en kleurinstellingen van de foto maximaal opkrik)
- donkere snavel (wat volgens mij niet echt een kenmerk specifiek voor de braamsluiper is, maar het valt me wel op dat ik een zwarte snavel zie bij vrijwel alle foto's van de braamsluiper, en wat meer geel bij de meeste foto's van de grasmus)
- de automatische beeldherkenningssoftware neigt trouwens ook naar braamsluiper met 72% (eerste foto) en 66% (tweede foto) zekerheid, en geeft grasmus niet eens als andere optie. De andere opties zijn volgens de software bij beide foto's: zwartkop, fitis en bonte vliegenvanger. Het lijkt me echter sowieso geen zwartkop (duidelijk geen zwart of roodbruin petje), sowieso geen fitis (duidelijk geen wenkbrauwstreep, en op de kop een duidelijk grijs bovendeel en wit onderdeel), en sowieso geen bonte vliegenvanger (het oog zit maar heel iets boven de scheidingslijn tussen het witte en het grijze gedeelte van de kop; bij de bonte vliegenvanger ligt die lijn een stuk lager onder het oog)

Een geluidsopname heb ik niet, maar de waarneming was bij - of beter gezegd in, zoals je kunt zien aan de slechte fotokwaliteit - een groot stuk dicht struikgewas. Ik dacht een braamsluiper te horen dus ging daar op af, maar er zaten in het gebied onder meer ook tjiftjafs en grasmussen. Deze vogel bleef echter diep in het struikgewas zitten en ging ook niet zo parmant in een boomtop zitten, zoals de grasmussen en tjiftjafs wel deden.

Kan iemand van jullie helpen en/of een oordeel vellen? Een vinkje voor goedkeuring zou natuurlijk het allermooist zijn, maar als het echt geen braamsluiper is en/of echt niet te zeggen is, dan is het natuurlijk helaas gewoon zo en zal ik nog even verder moeten zoeken =)... Alvast bedankt voor de tweede blik!

Met vriendelijke groet,

Bram

BramB

Foto's bij deze waarneming

HT

#2
 :duim:
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

BramB

Geweldig, hartelijk dank, Hinderi   ;D