1e Winter Roodkeelpieper in Weurt???

Gestart door Marijn de Weijer, mei 03, 2021, 20:16:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marijn de Weijer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/212638612/.
1 Roodkeelpieper - Anthus cervinus eerste winter, gezien
datum: 2021-05-02
locatie: Weurt - Grote Grindgat (GE)

foto's:






Viel op als hele lichte pieper, daarom foto's. Fijne snavel met gele basis. Lichte onderdelen zinder contrast. Lichte volledige oogring. Zware witte wenkbrauwstreep. Witte lengtestrepen op de rug. Zwarte wigvormige vlek op keelzijde. Vergelijk met ANWB/Collins geeft 1e winter RKP. Op observado zijn vergelijkbare foto's in mei goedgekeurd. Graag uw visie, ook via forum
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

frankneijts

Begin mei spreek je bij (Roodkeel)piepers eigenlijk niet meer van 1e winter omdat (zowel adult als onvolwassen) ze einde winter/vroege voorjaar een gedeeltelijke rui doormaken waarbij in elk geval kop en lichaamsveren vervangen worden. Dat verklaart waarom ook 1e zomer (2e kj) wijfjes in deze tijd vaak al wat rood op de keel hebben. Helaas is leeftijd bij voorjaarspiepers lastig vast te stellen.
Maar eigenlijk passen alle kenmerken die je beschrijft of op je foto's te zien zijn,(ook) allemaal op Graspieper dus zou ik niet weten hoe die hier uit te sluiten. Zolang je geen geluidsopname van deze vogel hebt (of toevallig de gevlekte/gestreepte stuit niet op 1 van je foto's hebt staan) lijkt me dat dit geen zekere Roodkeel kan worden..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marijn de Weijer

Hallo Frank,

Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik heb alle foto's van deze vogel nagezocht, maar helaas zat op de enige foto's waar de stuit op kon staan vegetatie in de weg.
Ook zie ik, meer foto's op waarneming.nl bekijkende, dat de uitleg in de ANWB gids redelijk zwart wit is, en de praktijk ingewikkelder.
Ik ga de waarneming veranderen in Graspieper,
Groet,
Marijn
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer