rietzangerachtig geluid in bos

Gestart door Geum rivale, april 30, 2021, 14:49:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. In de richting van de zanger kwam even een grijze vogel (Zwartkop of Tuinfluiter) in beeld, maar ik weet niet of die dat de zanger was.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/212170018/.
1 Vogel onbekend - Aves indet. baltsend / zingend
datum: 2021-04-28
locatie: Barneveld - Landgoed de Schaffelaar (GE)


geluiden:
https://waarneming.nl/sounds/126162/
Kees van Reenen

Lisette

de eerste 2 seconden klinken als roodborst, ik denk dat dat imitatie is en niet een echte roodborst. de gehele opname heeft inderdaad wel wat weg van een rietzanger. Maar zwartkoppen kunnen ook imiteren en stukjes zingen die niet lijken op normale zwartkopzang. En als je de vogel in het bos hebt gehoord, dan vraag ik me af of rietzanger wel logisch is. Heb je misschien ook een langere opname?

Geum rivale

Nee, heb helaas geen langere opname. Van Zwartkop heb ik zoiets nog nooit gehoord, maar dat zegt niet alles. Voor Tuinfluiter is het misschien niet aaneengesloten genoeg. Bosrietzanger?
Kees van Reenen

Jacob Molenaar

Begin is inderdaad roodborst, daarna hoor ik volgens mij ook nog een kleine karekiet (naast de gebruikelijke soorten op de achtergrond).
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Rob Koelman

Ik ga voor een roodborst en een zanglijster. Opname is nogal 'opgepoetst', waardoor het een doorlopende zang lijkt, maar dat is het m.i. niet...
Met vriendelijke groet, Rob

pdeknijff

Begin mogelijk Roodborst, daarna nogal duister. Te korte opname om er verder iets zinnigs over te zeggen.
Knippen is prima, maar ik hoor in dit soort gevallen ook graag de originele opname, hoe langer hoe beter, zeker bij mogelijke raadsel Zwartkoppen o.i.d.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Geum rivale

Citaat van: Rob Koelman op mei 03, 2021, 17:36:21 PM
Ik ga voor een roodborst en een zanglijster. Opname is nogal 'opgepoetst', waardoor het een doorlopende zang lijkt, maar dat is het m.i. niet...
Nee, opname is (behalve begin en eind) niet bewerkt. Als ze te kort is voor determinatie, dan komen we er niet uit. Helaas.
Kees van Reenen

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op mei 03, 2021, 17:36:21 PMIk ga voor een roodborst en een zanglijster. Opname is nogal 'opgepoetst', waardoor het een doorlopende zang lijkt, maar dat is het m.i. niet...

Citaat van: Geum rivale op mei 03, 2021, 20:52:49 PMNee, opname is (behalve begin en eind) niet bewerkt. Als ze te kort is voor determinatie, dan komen we er niet uit. Helaas.

Hmm, opname is anders duidelijk bewerkt wat mij betreft. In ieder geval 'gefilterd'.

En ik blijf er bij dat het niet om één vogel gaat, maar om minimaal twee...
Met vriendelijke groet, Rob

Geum rivale

Nee, dit is echt wat ik hoorde. Maar het zou inderdaad goed om twee vogels kunnen gaan, waarvan de eerste een Roodborst. Die weggedacht, wat zou de zanger van het tweede deel dan kunnen zijn? Is Bosrietzanger een optie, of is ook daarvoor te diep in het bos? (Het leek vanuit jonge opslag te komen en daar zag ik even later een grijzig vogeltje wegschieten, vandaar dat ik dacht aan Zwartkop.)
Kees van Reenen

marijn

De opname is prima van kwaliteit, hij is alleen veel te kort. Na de Roodborst in de eerste ca. 1,5 sec. wordt de karekietachtige Zwartkop net hoorbaar in de laatste seconde, waarop de opname beëindigd wordt..

Je omschrijving van vogel, biotoop + de karekietachtige zang klinkt mij prima voor (imiterende/oefenende) Zwartkop in deze tijd van het jaar.
Marijn Prins

Geum rivale

Dan houd ik het op onzeker Zwartkop.
Bedankt voor het meedenken.
Kees van Reenen

frankneijts

Hier zo'n voorbeeld van een "imiterende/oefenende" Zwartkop (dit wordt wel 'plastic song' genoemd): https://waarneming.nl/observation/188723865/, let op de diverse imitaties en de soms veel snellere voordracht die bijv aan een Acrocephalus of een Tuinfluiter doet denken ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Geum rivale

Kees van Reenen