Determinatie gevangen visjes

Gestart door joostlaan7, mei 02, 2021, 12:20:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostlaan7

Hallo! Voor mijn masteronderzoek ben ik op het moment bezig met onderzoek doen naar de vispassage in het gemaal de Heining in Noord-Friesland. Hiervoor hebben we een aantal fuiken staan, om zo te kijken welke soorten er zoal in de stroom van het gemaal richting de waddenzee zwemmen. Nu zijn we van een aantal soorten niet helemaal zeker, dus vandaar dit topic.

Wat ik tot nu toe denk dat er op elke foto staat:
Foto 1 & 2: Schol/bot (Allemaal rond de 4 cm)
Foto 3: juveniel spiering
Foto 4: erg klein en dus erg lastig, maar dacht aan een juveniel ansjovis of haring
Foto 5/6/7: een soort grondel, maar deze zijn ook erg lastig
Foto 8: ik dacht aan een pontische stroomgrondel, maar zie nu ook dat ie erg veel lijkt op de grondels ervoor..

Alvast enorm bedankt en als er andere/meer foto's of details nodig zijn dat zal ik die proberen te maken tijdens de volgende vangsten.

Joost

Rob Koelman

Deze vraag verbaast me enigszins. Het gaat om een masteronderzoek (van Hall Instituut?). Dan zou je logischerwijs verwachten dat er één of meer begeleiders beschikbaar zijn met soortkennis van de te onderzoeken doelgroep...

Met vriendelijke groet, Rob

joostlaan7

Het gaat om een een masteronderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen, en ik heb deze vraag in overleg met mijn begeleider van het ecologisch adviesbureau Altenburg & Wymenga gepost. De meeste soorten hebben we inmiddels wel onder de knie, maar deze bleken toch nog wel lastig, vandaar de vraag  ;)

Rob Koelman

Citaat van: joostlaan7 op mei 02, 2021, 19:33:05 PM
Het gaat om een een masteronderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen, en ik heb deze vraag in overleg met mijn begeleider van het ecologisch adviesbureau Altenburg & Wymenga gepost. De meeste soorten hebben we inmiddels wel onder de knie, maar deze bleken toch nog wel lastig, vandaar de vraag  ;)

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

#4
3: ansjovis (hele grote bek die doorlopt tot ver onder het oog, al moet je daar met deze foto naar raden)
4: harder spec. (er is een artikel wat kenmerken beschrijft)

Grondeltjes waag ik me niet aan, maar Pontische stroomgrondel zal het niet zijn (soort van zoet en brak water). Eerder een Pomatoschistus mannetje - de andere grondeltjes zijn vrouwtjes. 

Vraag even na bij RAVON hoe ver ze zijn met die kleine platvisjes, volgens mij werken ze aan een infosheet.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

joostlaan7

Dankjewel! Ik denk dat die 4e lastig wordt om verder te determineren omdat het een juveniel is. Het gebied is in principe een overgangsgebied van zoet naar zout water, maar ik kan me voorstellen dat het inderdaad toch geen Pontische stroomgrondel is. Volgensmij had ik hier al wel een infosheet van RAVON van gevonden, dus daar zal ik nog eens naar kijken. Ik zal ook eens bij RAVON navragen over de platvisjes dan. Nogmaals dank!

robinoldewolbers

1. Allebei scholletjes (bot heeft een veel minder brede staartbasis oa)
2. Zijn dezelfde individuen als 1
3. Lijkt mij juv. haring/sprot op basis van waarschijnlijkheid, maar  zou dit niet met 100% zekerheid durven te zeggen
4. Is een juveniele harder (welke van de drie niet te zeggen vanaf deze foto)
5. Lijken mij 2 brakwater grondels
4. is een dikkopje
5. kan lozano's of dikkopje zijn
6. is ook een dikkopje

Hopelijk helpt dit!