wat zie ik hier op de top takje Esdoorn? raadsel opgelost....

Gestart door jeanette, april 30, 2021, 21:55:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

 Ik zou graag willen weten wat  dit is. Heb niet kunnen vinden dat dit een gal zou zijn...maar wat  wel? Nooit eerder gezien en ik zag er ook maar een, en ga het zeker volgen. Ben  benieuwd of iemand het herkent.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/212332091/.
1 Esdoorn spec. - Acer spec. bloeiend
datum: 2021-04-30
locatie: De Wolden (DR)

foto's:



met dank en groet,
jeanette

Nathalie De Somer

De bovenste foto is de ontwikkeling van een nieuwe gal van een Aardappelgalwesp op Zomereik.
De onderste foto is een bloeiende Spaanse aak.
vr groet
Nathalie

Plantoon

Wel heel leuk, dat mutsje. Elders op dit forum is er een themapagina met rariteiten, ik weet niet waar precies.

jeanette

#3
@)Nathalie, dank voor je reactie, maar het was - zoals  bij de vraag vermeld- op Esdoorn spec.  en niet op Zomereik. De aardappelgal komt voor zover mij bekend uitsluitend op  (Zomer)eik voor. Ik ga er weer even kijken en de verdere ontwikkeling ervan volgen.
vr.gr. jeanette

jeanette

Nou, daar ben ik toch even mooi ingestonken.... :rolleye: Ben vanmiddag weer gaan kijken en vond ineens nog een paar ¨vreemde roze snoeshanen¨ en toevallig allemaal op één tak.....
Maar nu was er ook bladontplooiing aan die tak te zien  en dat duidde onmiskenbaar op een Zomereik. Tak gevolgd, en die bleek afkomstig te zijn van een eikje dat  ergens achter de Esdoorn stond  en waarvan die ene  tak zich door de  Esdoorn had weten te wurmen.
Dus: inderdaad Aardappelgallen op Zomereik...en is daarmee het raadsel opgelost!
Dank voor jullie meedenken!

vr.gr. jeanette