Blauwe kiekendief?

Gestart door subok, april 29, 2021, 18:44:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

subok

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://vwghop.waarneming.nl/waarneming/view/212165439
onzeker Blauwe Kiekendief - Circus cyaneus gezien op 2021-04-28 Harpel - Ellersinghuizerveld
Foto's:


Toelichting:
Bij toeval op de Zeearend foto.
bij voorbaat dank Cor de Jong
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

BramtK

Van links naar rechts: een Kievit, een kraaiachtige en een Zeearend. Ik zie geen andere roofvogel op de foto
Groeten,

Bram ter Keurs

subok

Dan ben ik in de warre. Zag de Kievit aan voor een Kiekendief ;D
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

Merel

De Kievit lijkt mij wel een Blauwe kiek. Lange, geknikte vleugels, hele lange staart.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

mgieskens

De foto is erg vaag; moeilijk te zien wat het wel is, maar mij lijkt die linker ook geen kievit.
De houding en tekening kloppen niet naar mijn idee. En ook de grootte in verhouding tot de kraai en zeearend.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

migratorius

De linker vogel is een Kievit. Te veel zwart in de vleugels voor welke kiekendief dan ook; bovendien kun je de zwarte borsttekening zien.

JanHein

Oenanthe

De linker vogel heeft naar mijn mening veel te lange en smalle vleugels om een kievit te kunnen zijn. De verhoudingen van kop en staart (ik kan amper zien wat kop en staart is, dat wel) passen ook niet op kievit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

mgieskens

De foto is erg vaag; moeilijk te zien wat het wel is, maar mij lijkt die linker ook geen kievit.
De houding en tekening kloppen niet naar mijn idee. En ook de grootte in verhouding tot de kraai en zeearend.

Edit: Vergelijk de bijgevoegde foto van (onderkant) vliegende kieviten
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

marijn

Heheh, een Kievit it is.
De complete hand is zwart (en rond), om nog eens wat te noemen.
Marijn Prins

Merel

Beste mensen, dit is toch geen kievit? Heb alleen gecropt, verder foto niet aangepast.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

mgieskens

Ik zou zeggen vleugels te smal en staart te lang voor een kievit. Ook zou ik veel meer zwart langs de achterrand van de vleugel (armpennen) verwachten.
Maar voor een Blauwe Kiekendief vind ik het beeld ook niet echt kloppen.
Ik denk dat hier te veel sprake is van vertekening van de verhoudingen en crop-effecten (verloren gaan van kleur en tekening).
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HT

Lijkt me gewoon een kievit in een ietwat verwarrende pose.
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

subok

De waarneming is inmiddels een gevalideerde Blauwe kiekendief.
Bedankt voor het meepuzzelen.
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

Jacob Molenaar

Flinke misser van de dienstdoende admin dan, want dit is wel degelijk een kievit. Vermoedelijk was 'ie aan het baltsen, vandaar de wat verwarrende houding.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

migratorius

Kunnen we hem bij "foutieve determinaties" nog eens overdoen...

JanHein

Lisette

ik heb gekleurde lijntjes gezet, rood is vleugeluiteinde, groen is begin zwarte vlek, paars is knik in vleugels.

bij kievit vallen de zwarte vlek en de knik in de vleugels samen, ongeveer halverwege de vleugel. bij de blauwe kiek vallen de zwarte vlekken en de knik niet samen, de knik bevindt zich naar verhouding dichter bij het lichaam, de zwarte vlek juist verder naar de vleugeluiteinden. als je het zo bekijkt, is de vogel op de foto een kievit.

als je ook de verhouding staart:lichaamslengte bekijkt, dan is de staart van de kievit ongeveer net zo lang als z'n lichaam, bij blauwe kiek is de staart net langer dan het lichaam, dus daar scheelt eigenlijk niet zoveel aan. maar het blijft een gek gezicht.

Rob Koelman

Dit soort 'superslanke' vliegende vogels zijn een bekend fotografisch effect. Kom ik ook tegen bij eigen foto's. Dezelfde vogel ziet er dan op verschillende foto's heel anders uit qua postuur/silhouet. Live in het veld ziet het er allemaal een stuk 'gewoner' uit...
Met vriendelijke groet, Rob

subok

Blauwe kiekendief blijkt toch een Kievit te zijn. Dat de foto een vertekend beeld geeft klinkt logisch, de afstand camera - vogel was tenminste 500m.
We kunnen er ook een Blauwe kievit van maken ;D
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)