veren van eend? --> Pijlstaart

Gestart door fennie, april 27, 2021, 19:50:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

fennie

Daar ben ik weer eens.
Ik zou toch niet weten waar dit veren van zijn. Meende eerst wilde eend vrouw, maar dat klopt niet.
Weet iemand het?

Plukresten in halfopen duin.
Bij voorbaat dank,
Fennie


fennie

Ik zat trouwens ook nog aan een postduif te denken, maar die gespikkelde veertjes wijzen daar toch niet op.

keesschreven

#2
Hoi Fennie,

Ik denk dat het hier gaat om een Pijlstaart mannetje, zie bijv. ook: http://featherbase.info/en/species/Anas/acuta
Maar de bruine gesleten staartveren zijn misschien van een andere eend, of ze wijzen erop dat het een jong mannetje was dat nog niet alles geruid had. Ik weet niet wanneer de staartpenrui zou zijn, maar het zou ook een oudere prooi kunnen zijn.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

fennie

Interessant, Kees, dank je.

De plek in Meijendel waar ik de veren gevonden heb, in de Loopert, betreft het (nogal ruime) territorium van een havikspaar dat de nestboom niet heel ver van een van de infiltratieplassen daar heeft (de plek van de gevonden veren zelf is 'droog' gebied). Pijlstaarten worden in Meijendel en zeker de Loopert erg weinig gezien, eigenlijk voornamelijk overvliegend en dan dichter langs de kust, maar er zit soms wel eens eentje op zo'n plas. Ik neem dan toch aan dat het de Havik is geweest, al weet je dat natuurlijk niet zeker.
Oude prooi weet ik niet, het was op een plek waar ik zo ongeveer wekelijks kom en goed rondkoekeloer.

Ik zal 'm dan maar invoeren als Pijlstaart man denk ik. Veel dank!!
Fennie


keesschreven

Het moet denk ik zo'n vogel geweest zijn, bijv: https://www.outdoorhub.com/news/2014/08/05/californias-drought-endanger-pacific-flyway-ducks/
Een jonge vogel of eentje die uit het eclipskleed komt, waarbij nog een paar afgesleten bruine staartveren tussen de nieuwe zitten.

Volgens de literatuur zou de rui niet zo lang moeten duren, maar misschien is dit een hele late geweest. De veren lijken inderdaad vrij vers!

Je zou de staartveren eens kunnen rangschikken om te zien welke precies nog oud waren.

Qua predator denk ik aan een zoogdier, gezien de afgebeten veerspoelen. Een havik zou ze er geheel uit trekken.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

fennie

Och ja, dat is ook zo, onder andere vossen bijten veren af. Theoretische kennis die ik in de praktijk niet paraat heb...

Heb wat nieuwe foto's gemaakt, maar moet nog leren wat nou afgesleten is. Zijn de oude veren die slordige veren met losse 'draadjes', die niet meer een mooi glad geheel vormen?
Weet niet of jij nog iets met deze foto's kunt.
In ieder geval bedankt ook weer voor de foto van de Pijlstaart.
Je mag aannemen dat het zoogdier de vogel bij het water heeft gepakt, dan heeft ie er nog wel een eindje mee gezeuld, minstens 500 m, maar dat kan natuurlijk ook makkelijk (iig voor een vos).
Tot zover eerst maar weer, leuk & leerzaam!
Groet,
Fennie

keesschreven

Ik heb even wat gepuzzeld en het zou toch om een jong mannetje moeten gaan, met alleen enkele nieuwe veren. Hier gerangschikt:
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

fennie