Helmmycena in het voorjaar?

Gestart door Sjoerd-Dirk, april 19, 2021, 18:08:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd-Dirk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/211207927/.
10 Helmmycena - Mycena galericulata vruchtlichaam
datum: 2021-04-18
locatie: Alkmaar - Geestmerambacht (NH)

foto's:




Vrij stevige paddenstoel, in kleine groepjes op dood hout groeiend. Is dit een voorjaars paddestoel? Vanwege de gladde steel denk ik niet aan streepsteelmycena.

P.Rijnen

Helmmycena heeft dwarsschotjes tussen de lamellen, dus die is het niet. Wat het wel is weet ik niet.
Vr groet,
Peter

tstrik

Citaat van: P.Rijnen op mei 02, 2021, 22:40:17 PM
Helmmycena heeft dwarsschotjes tussen de lamellen, dus die is het niet. Wat het wel is weet ik niet.
Vr groet,
Peter

Het is een erg jong exemplaar, maar ik zie toch wel iets van dwarsschotjes, al is het nog erg slecht zichtbaar.
En de Helmmycena ben ik zelf ook al tegengekomen, dus dat is zeker niet onmogelijk.
Mvgr.,
Theo Strik

a.klos

#3
Beste Sjoerd-Dirk,

Graag wil ik mijn idee met je delen, inzake deze mycena's.

De vettige hoed doet mij namelijk meer aan een andere mycena denken.
Een andere grote mycena op hout is de Fraaisteelmycena, deze heeft een vettige (en klokvormige) hoed.

De top van de steel van laatstgenoemde soort is wit, overgaand naar bruinoranje naar bruin aan de basis.
Echter de bruinoranje kleur is niet altijd duidelijk aanwezig, bij jonge exemplaren eerst nog bruin.

De lamellen van de Fraaisteelmycena zijn soms getand (dat was wat mij opviel op de foto).
De kleur van de lamellen is wit/bleek grijzig.

Dwarsverbindingen vind je niet alleen bij de Helmmycena, er zijn meer mycenasoorten met dwarsverbindingen.
Ik zie inderdaad heel vaag wat van deze verbindingen.
Dit is dus geen onderscheidend kenmerk voor de Helmmycena.

De Fraaisteelmycena groeit op Eik (soms op Beuk), 'Veldgids Dam/Kuyper'.

Vandaar mijn vraag, welke bomen er in de buurt groeien.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Mvg. Anneke   

a.klos

Toch nog maar even verder gaan zoeken....

Heb zelf in het veld ook regelmatig staan twijfelen, maar pas met behulp van de :micro: het antwoord gevonden.
De drie 'grote' mycena's op hout, Helmmycena, Streepsteelmycena en Fraaisteelmycena lijken veel op elkaar.

De Streepsteel en de Fraaisteel hebben beide een vettige hoed, maar is hier sprake van een vettige hoed of een verdroogde hoed?

Helmmycena groeit inderdaad het hele jaar door, in meer of mindere mate.

De boomsoort zou een aanwijzing kunnen zijn, maar Streepsteel heb ik ook op Eik gevonden en deze heeft ook niet altijd een gestreepte steel.

Met andere woorden, hopelijk komt er nog iemand langs die betere steekhoudende argumenten heeft in het voordeel van een van deze drie soorten

Mvg. Anneke



Sjoerd-Dirk

Hallo,  bedankt voor de reacties.  Helaas kon ik het dood hout niet op naam brengen,  het was al best ver vergaan.  Het was in een struikopstand met meidoorn.  De hoed was wel vettig,  niet droog.  Ik heb geen streep op de steel gezien helaas.  Waarschijnlijk wordt het mycena spec