Clausinella imbricata status:uitgestorven ontbreekt

Gestart door Pietsje, april 26, 2021, 14:00:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pietsje

Even klein aandachtspuntje: bij de volgende (fossiele) schelpensoort (Clausinella imbricata) is de status volgens wn.nl 'inheems' terwijl bij andere soorten fossiele schelpen de status op 'uitgestorven' staat: https://waarneming.nl/species/264720/observations/?advanced=on

Ik neem tenminste aan dat de soort nu niet meer levend kan worden aangetroffen. Bij de soort Ostrea ventilabrum is de status wel 'uitgestorven'. Ik kwam daar toevallig achter omdat ik helemaal niet in de gaten had dat mijn waarnemingen fossielen betroffen. Beeldherkenning had dat er ook niet uitgehaald. I.t.t. de Zwinkokkel, die herkende de beeldherkenning wel en toen bleek dat het om een fossiele schelpensoort gaat die m.i. terecht op 'uitgestorven' staat. Ik ben helemaal geen kenner vandaar.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

lukasverboom

Je hebt gelijk, ik heb het aangepast!
Groet,
Lukas
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pietsje

Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Maakun

Gr, Maarten

Arie Twigt

Citaat van: Maakun op april 28, 2021, 11:54:54 AM
De Grijze Tapijtschelp is ook uitgestorven maar staat nog op inheems:
https://waarneming.nl/species/264129/

Dat geldt voor een groot deel van de fossiele soorten, er wordt nog even overlegd wat ermee te doen.
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

Martijn van Sluijs

De volgende taxonomie-puntjes bij de weekdieren vielen mij ook op:

Deze NL namen worden bij twee taxa (vaak een geldende naam en een synoniem) gebruikt. Het is om allerlei redenen praktischer om deze NL naam alleen bij de geldende naam te laten staan, en bij de synoniemen weg te halen:
- Asgrauwe tolhoren
- Gladde olifantstand
- Kielnaaktslak onbekend
- Wit muizenoortje
- Zwakgeribde olifantstand

De volgende synoniemen zijn wel geactiveerd, maar de 'geldende soortnamen' waarnaar ze verwijzen zijn niet geactiveerd, wat natuurlijk een rare situatie oplevert:
- Hydrobia neglecta
- Lehmannia valentiana
- Gibbula pennanti
- Gibbula umbilicalis
- Loripes lacteus
- Tracia pubescens
- Coryphella pedata
- Philine scabra
- Cuthona amoena
- Cuthona caerulea
- Cuthona foliata
- Cuthona gymnota
- Cuthona rubescens

Daarnaast zitten er inderdaad best wat onlogische/inconsequente situaties tussen bij de inburgeringsstatussen (inheems/exoot/uitgestorven etc.). Maar: ook in de zeldzaamheidsklassen (zeldzame soorten op algemeen/vrij algemeen, maar ook enkele zeer algemene soorten die 'slechts' op vrij algemeen staan) staan nog flink wat inconsequenties. En dan is er ook nog een deel taxa met onbekende zeldzaamheid waarbij het denk ik wel in te schatten is hoe zeldzaam ze ongeveer zijn.

Al met al lijkt het mij geen slecht idee om het geheel eens door te lopen, mits daar tijd en zin voor is natuurlijk  ;).
Vriendelijke groeten,
Martijn

Arie Twigt

Citaat van: Martijn van Sluijs op mei 05, 2021, 12:30:00 PM
Daarnaast zitten er inderdaad best wat onlogische/inconsequente situaties tussen bij de inburgeringsstatussen (inheems/exoot/uitgestorven etc.). Maar: ook in de zeldzaamheidsklassen (zeldzame soorten op algemeen/vrij algemeen, maar ook enkele zeer algemene soorten die 'slechts' op vrij algemeen staan) staan nog flink wat inconsequenties. En dan is er ook nog een deel taxa met onbekende zeldzaamheid waarbij het denk ik wel in te schatten is hoe zeldzaam ze ongeveer zijn.

Hierbij moet je wel goed in gedachten nemen dat:
a) bij sommige soorten weekdieren de verspreiding nog niet goed genoeg in beeld is om er wat over te zeggen.
b) de aanduiding verschillend geïnterpreteerd kan worden (sommige 'zeldzame' soorten komen in een klein deel van het land heel algemeen voor)
c) het voor kan komen dat een soort zowel recent als in de 'fossil record' voorkomt. Een voorbeeld is de Scheefhoren Lacuna vincta: fossiel is dit een algemene soort op de juiste stranden, maar levend is die enorm zeldzaam en inmiddels helaas (vrijwel) uitgestorven in Nederland.
d) zeldzaamheid vaak onderhevig is aan ontwikkelingen, die voor de waarneming niet altijd even geleidelijk gaan.
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

Martijn van Sluijs

Dat zijn inderdaad precies de af te wegen punten bij het opstellen van een indeling/classificatie van zeldzaamheid :). Iedere oplossing heeft wel zijn eigen voor- en nadelen, maar de huidige situatie is volgens mijn (op het gebied van weekdieren overigens beperkte) kennis inconsequent. Ik bedoel hier met name de strandschelpen overigens.

Voor een indeling in zeldzaamheidsklassen zou bijvoorbeeld een inschatting kunnen worden gemaakt in hoeveel kilometer- of atlasblokken een soort in NL zich bevindt (of zou kunnen bevinden). Nadeel is dat dan de soorten die lokaal heel algemeen zijn wellicht voor het gevoel als 'te zeldzaam' worden geclassificeerd. Andersom kan ook, met bijvoorbeeld het aantal waarnemingen/registraties als graadmeter, maar dat brengt ook weer risico's als bijvoorbeeld waarnemerseffect met zich mee. Plus: soorten die maar op een zeer klein aantal plekken voorkomen zijn dan misschien ineens niet zo heel zeldzaam, terwijl dat eigenlijk wel zo is/voelt...

Een tussenweg zou bijvoorbeeld kunnen zijn: een indeling maken op basis van het aantal 5x5 km hokken in NL waar de soort voorkomt/gevonden wordt, en een zeldzaamheidsklasse richting 'algemeen' opschuiven wanneer de soort ergens binnen dat gebied lokaal heel algemeen is. Bijvoorbeeld een soort die maar in twee 5x5 km hokken gevonden wordt, maar daar lokaal wel heel veel, onder 'zeldzaam' zetten ipv. 'zeer zeldzaam'.

Ook voor soorten waar zowel fossiele exemplaren aanspoelen als levende exemplaren zich in de Noordzee bevinden, en de zeldzaamheid van die twee categorieën uit balans is, zijn wel oplossingen te bedenken lijkt mij. Zolang dit maar vastgelegd/uitgeschreven/toegelicht wordt, is het eigenlijk altijd prima, als het maar een consequente keuze is. Wanneer je bijvoorbeeld de volgende regel/uitzondering bij de zeldzaamheidsklassen hanteert: "Wanneer de soort nog niet uitgestorven is, is de zeldzaamheidsklasse gebaseerd op de nog levende exemplaren, en niet op het aangespoelde materiaal.", dan is dat ten allen tijde prima duidelijk en uit te leggen lijkt mij.

Zeldzaamheid kan overigens inderdaad onderhevig zijn aan ontwikkelingen, maar daar kan waar nodig met het schuiven aan de zeldzaamheidsklasse prima later op ingespeeld worden. Sterker nog: met een goede uiteenzetting van kennisregels voor indeling van zeldzaamheidsklassen kan eenzelfde toets/check later (over een paar jaar bijvoorbeeld) nog een keer uitgevoerd worden met diezelfde kennisregels, en zullen precies die soorten waarbij een verandering op is getreden een nieuwe/andere uitkomst hebben!

Het is allemaal niet eenvoudig, maar met wat 'brainstormen' denk ik wel mogelijk. Het kan vooral handig zijn om van tevoren een overzicht te maken met de 'kennisregels' en uitzonderingen voor de indeling. Zo kan daar ook in een later stadium bij vragen naar worden doorverwezen. Ik wil er eventueel wel verder aan mee werken/helpen/geautomatiseerd wat data verzamelen o.i.d. indien gewenst, laat het mij even weten in een PB.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Arie Twigt

Citaat van: Martijn van Sluijs op mei 08, 2021, 22:34:57 PM

Het is allemaal niet eenvoudig, maar met wat 'brainstormen' denk ik wel mogelijk. Het kan vooral handig zijn om van tevoren een overzicht te maken met de 'kennisregels' en uitzonderingen voor de indeling. Zo kan daar ook in een later stadium bij vragen naar worden doorverwezen. Ik wil er eventueel wel verder aan mee werken/helpen/geautomatiseerd wat data verzamelen o.i.d. indien gewenst, laat het mij even weten in een PB.


Ik maak graag gebruik van je aanbod. Zal het eerst even langs de andere weekdieradmins sturen om te vragen hoe zij tegen de zeldzaamheden aankijken.
Zo'n document heeft als voordeel zoals je al noemt duidelijkheid en ook consequentie.

Nog even iets over de niet kloppende zeldzaamheden, de Strandschelpen zijn vrijwel allemaal zo goed als algemeen, uitgezonderd enkele soorten :blink:
(met verschil algemeen/vrij algemeen is weinig gedaan)
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

peeterke

Interessante gedachtewisseling.

Ook wel eens "niet helemaal uitgekomen" met de classificaties van Waarneming en dan trek ik het iets breder als mate van voorkomen.

Neem een soort als Acanthocardia paucicostata; daarvan lijkt het me goed (ik laat even in het midden voor wie of wat) om onderscheid te (kunnen) maken tussen de fossiele waarnemingen (vnl van de Waddeneilanden ?) en recente waarnemingen (vnl Zeeland). Daar geldt voor meer soorten die bekend zijn als Eem fossielen, maar de laatste jaren een herintrede kennen onder invloed van de klimaatwijzigingen. 
vriendelijke groeten,

Kees