Kwikstaarten

Gestart door peeterke, april 20, 2021, 21:44:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

peeterke

Verhaal zonder plaatjes, helaas.

Afgelopen weekend zag ik in De Ronde Venen - Polder Blokland en aangrenzende Polder Zevenhoven tot 2x toe combinatie van een geel gekleurde kwikstaart en een of meer wit gekleurde kwikstaarten. Ik formuleer het bewust zo neutraal mogelijk, het was verrekijkerwerk, maar qua gedrag (op de grond scharrelend en dan 1, 2 meter opvliegen om een meter verderop weer te landen) zondermeer kwikstaarten.

Is deze combi een bekend verschijnsel ? Kwestie van vreemdgaan ? Of heb ik naar 1 soort zitten gluren die zowel geel als wit is ?

Vragen, vragen  :huh:

Ik zal anders maar een waarneming opvoeren want die zijn er niet zo gek veel van die gebieden van de laatste tijd. Vrees wel dat het witte kwikstaart onbekend blijft.
vriendelijke groeten,

Kees

Oenanthe

Zonder foto blijft het gissen natuurlijk maar ik heb de laatste weken herhaaldelijk witte kwikstaarten geringd die nog duidelijk sporen droegen van het jeugdkleed en maar zeer ten dele geruid waren naar het volwassen kleed. Het jeugdkleed van witte kwikstaart is cremekleurig en mogelijk heb je een soortgelijke vogel gezien.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

mgieskens

Eerste winters en vrouwtjes kunnen in deze tijd erg bleek zijn in vergelijking tot de knal gele mannetjes.
Ik heb op dit moment ook hele groepen in de Nieuwe Driemanspolder bij Zoetermeer zitten. Ik vermoed op doortrek. Lijken me er veel te veel om daar allemaal te gaan broeden. Al lijkt me dat wel fantastisch  ;D
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Michiel en Milka

Citaat van: mgieskens op april 20, 2021, 22:14:56 PM
... knal gele mannetjes.
...
Maar dan heb je het over Gele kwikstaarten. En Kees denkt dat het Witte kwikstaarten zijn. Maar duidelijk gele kwikstaarten lijkt mij ook Gele kwikstaart.
Groet, Michiel

mgieskens

Citaat van: Michiel en Milka op april 21, 2021, 20:24:12 PM
Citaat van: mgieskens op april 20, 2021, 22:14:56 PM
... knal gele mannetjes.
...
Maar dan heb je het over Gele kwikstaarten. En Kees denkt dat het Witte kwikstaarten zijn. Maar duidelijk gele kwikstaarten lijkt mij ook Gele kwikstaart.
Wel de hele zin quoten
CiteerEerste winters en vrouwtjes kunnen in deze tijd erg bleek zijn in vergelijking tot ...
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft