Wolzwevers in opkomst?

Gestart door SonjaK, april 20, 2021, 19:42:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

SonjaK

Ik weet niet of ik op waarneming zelf naar statistieken van aantallen van soorten kan zoeken. Dus ik vraag het even zo.
Tot begin dit jaar had ik nog nooit een wolzwever gezien. Het kan zijn dat ik er gewoon niet op lette. Maar ik zie ze nu echt overal.
Zijn ze gewoon in opkomst of zag ik ze voorheen niet omdat ik er niet naar keek?

Jacob Molenaar

Ik had vorig jaar precies dezelfde ervaring, ik denk dat je er vooral een beetje oog voor moet hebben.
Hoewel dat niet uitsluit dat ze het ook goed doen, maar dat laat ik aan experts over ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


SonjaK

Dankjulliewel! Statistieken gevonden dankzij Marcel.
https://old.waarneming.nl/soort/stats/7733

Ze zijn zo te zien behoorlijk in opkomst. Alleen vorig jaar heb ik gewoon niet goed opgelet  ;)

SonjaK

Citaat van: Jacob Molenaar op april 20, 2021, 20:17:32 PM
Ik had vorig jaar precies dezelfde ervaring, ik denk dat je er vooral een beetje oog voor moet hebben.
Hoewel dat niet uitsluit dat ze het ook goed doen, maar dat laat ik aan experts over ;)

Ja. dat is zo hoor. Je gaat steeds meer zien als je goed kijkt. En bij sommige dingen vraag ik me echt af waarom ik ze nooit eerder heb gezien.

heermoes

Misschien ligt het ook aan de locatie waar je veel waar neemt. Ik zit redelijk zuidelijk en zie ze eigenlijk al sinds ik met waarnemen begonnen ben (2016). Ze zouden natuurlijk gewoon langzaam steeds noordelijker kunnen gaan?
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

M.Vullings

Het is mij ook opgevallen, op warme zonnige plekken in Noord-Limburg, waar ik voorgaande jaren wel eens een wolzwever zag, zie ik er nu met gemak tien.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

caliprobola

Citaat van: SonjaK op april 20, 2021, 20:32:57 PM
Dankjulliewel! Statistieken gevonden dankzij Marcel.
https://old.waarneming.nl/soort/stats/7733

Ze zijn zo te zien behoorlijk in opkomst. Alleen vorig jaar heb ik gewoon niet goed opgelet  ;)
Uit die statistieken kan je helaas niet goed afleiden dat deze of gene soort in opkomst is, toch niet zolang er niet gecorrigeerd is voor waarnemersinspanning. Zo is er in 2017 een nieuwe wolzwevertabel verschenen, misschien heeft die er wel voor gezorgd dat meer mensen op wolzwevers zijn beginnen letten waardoor er vanaf 2018 een stijging is in het aantal waarnemingen. En in 2020 moest iedereen noodgedwongen meer in eigen omgeving aan natuurstudie doen waardoor veel mensen ook es aan een minder populaire soortgroep aandacht zijn beginnen besteden. Je ziet bv ook in de algemene statistieken dat er in 2020 veel meer waarnemingen zijn ingevoerd op waarneming.nl dan in de voorgaande jaren. Meer waarnemingen van wolzwevers op de site kan dus niet alleen betekenen dat er meer wolzwevers zijn maar kan ook betekenen dat er meer waarnemers zijn of dat waarnemers meer waarnemingen invoeren.

heermoes

Inderdaad. De komst van ObsId zal ook geholpen hebben met de stijging van waarnemingen. Wat mij wel op valt als ik de heatmap per jaar bekijk is dat de laatste jaren het aantal waarnemingen in het stedelijk gebied flink gestegen zijn. Dit zou dezelfde redenen kunnen hebben.
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen