Ridderzuringluis op veldzuring?

Gestart door Sjoerd-Dirk, april 19, 2021, 20:43:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd-Dirk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/211224558/.
1 Galwesp onbekend - Cynipidae indet. gal
datum: 2021-04-18
locatie: Alkmaar - Geestmerambacht (NH)

foto's:






Iemand enig idee welke gal dit is? Het lijkt op een gal vanwege de bulten op de onderkant van het blad en het omgekruld blad.

Nathalie De Somer

Het lijkt dat je Tuinzuring gevonden hebt, de soort die soms gekweekt wordt voor het lof. Je weet het zeker als je opvolgt tot bloei, de bloeiwijze is dubbelvertakt, dus anders dan bij Veldzuring. Tuinzuring is in dit kmhok nog niet bevestigd maar er is een vondst 4km verderop in kmhok 112-518.

vr groet
Nathalie De Somer

Sjoerd-Dirk

Ok, dank je wel daarvoor. Ik wijzig het naar Rumex spec de "waardplant". Ridderzuringluis komt ook op andere zuringsoorten voor. Maar weet jij welke gal er dan op de zuring zit? Ik kwam na een zoektocht het beste uit op ridderzuringluis (omgekruld blad, en bulten bij de nerf aan de onderkant). Kun je daar iets over zeggen? Het lijkt me niet dat de omkrulling en de bulten normaal zijn voor tuinzuring  :blink: Of toch wel? Dank je wel alvast!

William de Jong

Als dit door luizen is veroorzaakt dan zou je toch ook luizen gezien moeten hebben, soms verstopt in het opgekrulde blad. Dat lijkt hier toch niet het geval.
Alle bladeren zien er gebobbeld uit, dus ik vermoed dat er sprake is van een andere groeistoornis.

Groeten, William de Jong

Sjoerd-Dirk

Dank je voor je reactie. Bij veel andere gallen is de veroorzaker niet te vinden of het zit in het soms flinterdunne blad. Maar ik begrijp dus dat je echt luizen moet zien bij de vermoedelijke gal, anders is het geen luizengal. Weer wat geleerd  :blink: