Xylaria rhopaloides => Xylaria hypoxylon?

Gestart door Hans van Helden, april 19, 2021, 18:17:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van Helden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/211201269/.
1 Xylaria spec. vruchtlichaam, micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2021-04-19
locatie: Den Haag - De Uithof (ZH)

foto's:






Sporen lang: 11 μm ( 9,7 < 12,3 μm ), breed: 5,1 μm ( 4,7 < 5,5 μm )

De geslachtelijke fase. Maten van de sporen kloppen met die opgegeven in AMK-mededelingen 1992-2, maar ik heb geen eenduidige gegevens over Xylaria hypoxylon waarmee ik kan vergelijken.

Alvast bedankt, Hans van Helden



Hans van Helden

Beste Riet,

Bedankt voor jouw vlotte antwoord. Zover ik uit info van jouw link heb begrepen dat X. rhopaloides in onze streken niet voorkomt. Zou het beter zijn deze soort uit de soortenlijst van waarneming.nl te verwijderen?
X. rhopaloides komt niet in de lijst van Fournier voor:
https://www.researchgate.net/publication/266020909_Update_on_European_species_of_Xylaria

Ik ploeg de lijst vanavond nog een keer door. Geslachtelijke versie X. hypoxylon ligt voor de hand, maar wil hier nog een keer naar kijken.

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

rietvanoosten

Hallo Hans,
Heb helaas geen idee hoe of wat, herinnerde me alleen dat ik er iets over gelezen had op AscoFrance.
met vriendelijke groet, Riet

Hans van Helden

Beste Riet,

Ik heb de info over Xylaria gelezen en de sleutel van Fournier doorgeploegd. Ik houd het op Xylaria hypoxylon.
Bedankt voor de tip, het was goede hulp!

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

J.W. Jonker

Dag allen

M.b.t. de Knotsvormige geweizwam - Xylaria rhopaloides, het volgende.
Zie Coolia nr 4 van 2021 pagina 229 t/m 232.
Menno Boomsluiter heeft op mijn verzoek een onderzoek ingesteld naar aanleiding van een vondst op Schovenhorst (Putten) die verondersteld werd om Xylaria rhopaloides te gaan.
In dit artikel dat naar aanleiding van deze vondst is geschreven toont Menno aan dat de Xylaria rhopaloides een tropische soort is welke in Europa vermoedelijk nooit is aangetroffen.
De eerder als Xylaria rhopaloides gedetermineerde vondsten betreffen Gewone geweizwammen.
Menno Boomsluiter heeft aan de NMV gevraagd om de Knotsvormige geweizwam  uit de soortenlijst te verwijderen.
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker