geel op populier -> klein + gewoon boomzonnetje

Gestart door M.Vullings, april 19, 2021, 15:59:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Op dezelfde tak van populier zag ik onder de binoculair ook deze gele apo's, een boomzonnetje? De app geeft iepenzonnetje, maar gezien de zeldzaamheid zal dat het niet zijn.
Zijn de gele apo's met witte rand wel dezelfde als de gele?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

lukasverboom

Op de tweede foto zijn die twee apotheciƫn in het midden het gewoon boomzonnetje, de rest is klein of geel boomzonnetje (waarschijnlijk klein boomzonnetje).
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

M.Vullings

Leuk dat het er twee zijn, alle twee nog niet eerder gevonden, bedankt Lukas.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

H Timans

Mvg Harold Timans

M.Vullings

Nu zie ik dat het zeldzame soorten zijn, leuk voor Noord-Limburg, Horst aan de Maas.
Op de verspreidingsatlas zie ik dat het klein/geel boomzonnetje onder de mic moet voor het onderscheid, ik weet niet of dat bij deze soorten erg lastig is, ik heb een mic die 600x vergroot.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

lukasverboom

Dat is heel makkelijk, een apothecium pletten en kijken hoeveel sporen er in een ascus zitten. Klein boomzonnetje 12-16, geel boomzonnetje 8.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

M.Vullings

Heel makkelijk  ;D
Het valt nog niet mee om het goed op de foto te krijgen en een goed preparaat te maken, zodat het niet op een kluitje ligt, maar de asci ook niet stuk gaan.
Een enkele keer denk ik het zijn er acht, die mooi naast elkaar liggen, maar de meeste asci hebben volgens mij meer dan 8 sporen, die niet netjes naast elkaar liggen.
Ik heb verschillende preparaten gemaakt en een keer had ik twee apo's, het zullen toch niet twee soorten zijn?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

lukasverboom

Prima klein boomzonnetje hoor! Ik heb honderden van die dingen gecheckt en nog nooit geel boomzonnetje kunnen onderscheiden, dus ik ben er redelijk zeker van dat het bij mij in de buurt (Groningen) op populierentakjes altijd de kleine of de gewone is.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

M.Vullings

Leuk, bedankt voor de bevestiging Lukas, ik zal de soorten zo doorgeven en ik ga vaker naar takken/takjes kijken!
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

lukasverboom

Je kunt nog een paar soorten zoeken op die takjes: in vochtige bossen de groene spiraalkorst, op vliertakjes (en soms op iep/populier) vlierschotelkorst, de parasiet van kleine schotelkorst Lichenodiplis lecanorae (verzamel ik bijna altijd mee), boomglimschoteltje (lichtere, kleinere variant van rookglimschoteltje met minder thallus en overwegend tweecellige sporen) boomrookkorst, en op Xanthoria zit vaak de parasiet Arthonia parietinaria. Klein dooiermos vind ik ook vaak op populierentakjes, ook als die in de omgeving niet op de stam voorkomt. Op klei heb je kans op de boomcementkorst Diplotomma pharcidium. En als de boom echt vochtig staat, let dan ook op het populierenspijkertje Phaeocalicium populneum, die heb ik op een vijftal plekken in Utrecht en Flevoland gevonden. Succes!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

M.Vullings

Dankjewel voor de tips, ik ga mijn best doen, het is wel jammer dat hier in de omgeving veel populieren versleten zijn en op omvallen staan, waar deze tak vandaan kwam, is aan de rand van een elzenbroekbos, dus dat populierenspeldje :blink: zou erg leuk zijn om te vinden. Verder is hier op het zand de variatie in boomsoorten niet erg groot.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

lukasverboom

Hmm, ik vind populierenspijkertje leuker, die naam heb ik zelf aan de soort gegeven (zie Buxbaumiella en Nature Today). Waarom die nu opeens anders heet weet ik niet.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

M.Vullings

Dat is niet leuk, zeker niet als het je eigen (her)ontdekking is, spijkertje is idd leuker als speldje, past ook meer bij de andere spijkertjes.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

M.Vullings

Nog terug geweest om beter naar de takken van de populier te kijken en de boom zelf.
Aan de voet de stam zag ik zwart en ronde zwarte apotheciƫn, van het zwart dacht ik dat het een schriftmos zou kunnen zijn?
De ronde bolle apo's is vaag wit thallus te zien, is dit toch weer gewoon purperschaaltje?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

lukasverboom

Dat schriftmos is verzonken schriftmos. Die andere weet ik niet, kun je eens kijken hoe de sporen zijn? Purperschaaltje, vliegenstrontjesmos, rookglimschoteltje, een knoopjeskorst zijn denk ik de opties. Die hebben allemaal verschillende sporen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

M.Vullings

Dat verzonken schriftmos ziet er op populier dus heel anders uit dan op lijsterbes.
Ga proberen een preparaat te maken en verschillende takken moet ik ook nog bekijken.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.