Hoofdmenu

kiezelalg?

Gestart door Mario Renden, april 17, 2021, 00:02:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/210883662/.
1 Bacillariophyceae spec
datum: 2021-04-13
locatie: Den Helder - Nieuw Den Helder (NH)

foto's:


Kan iemand mij vertellen wat de mogelijke reden is dat ik tot dusver steeds alleen kiezelalgen vind, mits dit ook weer kiezelalgen zijn, en geen andere algen? Zijn die bijvoorbeeld zeldzamer of moeilijker te vinden?

Met vriendelijke groet,
Mario Renden


Henri van Dodeweerd

 Ik ben sinds dit jaar ook eens wat naar het microleven in het water aan het kijken, maar tot nu toe kom ik ook vooral kiezelwieren tegen. Daarnaast ook wel wat groenalgen (Pediastrum, desmodesmus e.d.).

Ik weet er niet veel van, maar het heeft dacht ik te maken met de kwaliteit van het water. Als het te voedingszouten in het water zitten, dan groeien dit soort algen er prima van (Ergens las ik dat de verscheidenheid in de vorm van de kiezelalgen ook wat zegt over de mate van vervuiling). De sieralgen (die ik ook graag nog een keer tegenkom), die komen in vervuilt water volgens mij niet/bijna niet voor, omdat deze veel gevoeliger zijn voor bijv. pH. Voor deze soorten zul je, denk ik, schoner water moeten bekijken uit bijvoorbeeld vennetjes.

Maar goed dit alles van iemand die nog niet eens een leek is :)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Mario Renden

Ok. Bedankt Henri. Volgens mij is de waterkwaliteit waar ik gezocht heb wel goed, maar die voedingszouten zijn inderdaad misschien wel een zeer belangrijke factor hier dicht bij de kust. Met vriendelijke groet, Mario Renden