Heremietkreeft?

Gestart door Waterkersje, april 16, 2021, 20:01:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Waterkersje

Goedendag,
Ik hoop dat iemand weet wat voor dier dit is geweest.
Gevonden op het strand in IJmuiden.
Ik denk stukje van een kreeftachtige. Wellicht een heremietkreeft.
Hartelijke groet,
Tanja

gbeersma

Ik zit eerder aan een krab te denken.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Waterkersje

Bestaan er dan krabben met zo'n geribbeld schild?
Groet,
Tanja

Ton van Haaren

Volgens mij een soort van genitaal plaat (niet zeker of dit de goede naam is) van een krab. Dat is een plaatvormig buikschild waaronder de geslachtsorganen schuil gaan. De vorm ervan is verschillend voor man en vrouw.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

gbeersma

Het ziet er misschien uit als een buikschild, maar het is volgens mij gewoon het achterlijf, dat naar voren gekromd inderdaad in gebruik is om geslachtsorganen en eieren te beschermen. Als het heel rond is zoals bij dit exemplaar gaat het om een vrouwtje, de mannetjes hebben een meer puntig achterlijf.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Waterkersje

Ik heb nog een foto toegevoegd en vroeg me af of er aan zo'n onder of achterschild dan poten zitten bij een krab? En welke soort krab kan het dan zijn?
Hartelijke groet,
Tanja

Waterkersje

#6
Op internet vond ik foto's van de onderkant van M en V krab. En iddlijkt het op een onderschild van een V krab, daar lijken ook de poten aan vast te zitten. Ik wil wel graag weten of er uit op te maken valt welke krab het dan kan zijn? De bijgevoegde foto als voorbeeld betreft Pachygrapsus marmoratus.
Groet,
Tanja

Ton van Haaren

Hallo Tanja wat je ziet zijn de vrouwelijke pleopoden, dus niet echt de looppoten. Daarnaast is het volgens mij onmogelijk om de soort te determineren
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-