Coltricia confluens ?

Gestart door karinarie, april 16, 2021, 14:09:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/119684045/.
1 Echte tolzwam - Coltricia perennis
datum: 2016-05-31
locatie: Wassenaar - Wiltzanck e.o. (ZH)

foto's:





Was goedgekeurd als Coltricia perennis , maar lijkt toch Coltricia confluens te zijn . Misschien werden destijds deze nog niet als aparte soorten erkend ?

p.eenshuistra

een lastige vraag, ik dacht het eerst aan een Toefige labyrintzwam. De Echte tolzwam lijkt mij ook niet juist. 2016 is lang geleden. Er zal nu wel niets meer staan.  Groet, Peter

paddenstoelenmonster

Zeer gewaardeerde Arie en peter,
allereerst natuurlijk de vraag waarom nu 5 jaar na dato er kennelijk door Arie getwijfeld wordt aan de determinatie van Martin Gotink? Is dat nader inzicht of kennis over die soort? Ik zou dat niet kunnen determineren als Echte tolzwam. maar daar heb ik helaas bar weinig ervaring mee.
Peter, mag ik ook vernemen wat de motieven zijn waarom dit geen Toefige labyrintzwam zou kunnen zijn?  Is het de donkere hoedkleur of zijn het de te weinig "doolhofachtig" poriestructuren?
Op mij komt dit namelijk wel heel erg over als een Toefige labyrintzwam.
Die kunnen enorm variabel van vorm en kleur zijn, en pas ruim een jaar weet ik dat ze ook op (beukenhout) kunnen groeien en niet alleen op begraven hout/wortels.
zie mijn waarneming: https://waarneming.nl/waarneming/view/201696315?_popup=1
Ik vind daar erg veel overeenkomsten mee. Maar met deze soort heb ik ook maar beperkte ervaring, dus ben ik terughoudend.
Met een hartelijke groet van het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

p.eenshuistra

Beste Arie, Henk, Martin,
ik dacht direct aan Toefige labyrintzwam, maar bleef twijfelen vanwege de determinatie / beoordeling van Martin in 2016, wiens kennis ik ook hoog waardeer. De poriën leken mij wat meer Tolzwam-achtig qua vorm, maar van de rest van de zwam kon ik ook alleen maar Toefige Labyrintzwam maken. Zoals Henk zegt is de labyrintzwam zeer variabel. Hartelijke groet, Peter

tstrik

Volgens mij gaat het hier om de plakkaattolzwam die elk jaar voorkomt op deze locatie, er staan hier alleen loofbomen, dus echte tolzwam lijkt mij uitgesloten.
Mvgr.,
Theo Strik

karinarie

Hallo Theo , Peter , Henk en Martin ,
Ik heb besloten er een zekere Coltricia confluens ( Plakkaattolzwam ) van te maken .

Groetjes Arie

William de Jong

Hoi,

Ik heb maar weinig verstand van de genoemde soorten.
Nu worden door de experts/admins een tweetal soorten genoemd op basis van wat er op de foto's te zien is. Ik ben daarom wel benieuwd waarom er voor een andere soort is gekozen. Als dat puur op basis van de locatie is lijkt me dat nogal voorbarig.

Groeten, William de Jong

tstrik

Citaat van: William de Jong op april 18, 2021, 12:48:46 PM
Hoi,

Ik heb maar weinig verstand van de genoemde soorten.
Nu worden door de experts/admins een tweetal soorten genoemd op basis van wat er op de foto's te zien is. Ik ben daarom wel benieuwd waarom er voor een andere soort is gekozen. Als dat puur op basis van de locatie is lijkt me dat nogal voorbarig.

Deze heeft toch wel duidelijk de uiterlijke kenmerken van een tolzwam, maar de plakkaattolzwam is nauwelijks gezoneerd. Deze staat in de nabijheid van beuk en de tolzwam is een soort die bij den voorkomt.
Toefige labyrintzwam lijkt mij uitgesloten want komt vooral voor op hout of begraven hout.
Deze staan volgens mij op de mosheuvels in de Wiltzanck, een plek waar ze al jaren voorkomen.
Mvgr.,
Theo Strik

karinarie

Hallo Theo en William ,
ik heb pas het boek Poroid fungi of Europe aangeschaft . Afgaande op beschrijving en foto's blijf ik toch bij Coltricia confluens ( o.a. de witte rand van de hoed en de porién ).

groetjes Arie