Veren van diverse vogels uit geplunderd Staartmezennest

Gestart door fennie, april 14, 2021, 17:04:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

fennie

Ik vond deze veren (plukresten) vandaag bij elkaar op dezelfde plek, door elkaar liggend. Het lijkt me eigenlijk om twee verschillende soorten te gaan.
Zijn die gestreepte/bruinige veertjes mogelijk van een houtsnip?

De donkere (antracietkleurig) en wittige veertjes kan ik al helemaal niet plaatsen...

Ben benieuwd waar het om gaat.
Bij voorbaat dank,
Fennie

keesschreven

Hoi Fennie,

Een bonte verzameling. Er zit inderdaad Houtsnip tussen, maar ook Wilde Eend man en vrouw, (hout?)duif (het grijze veertje linksboven op foto 1), Bosuil (de grote veer op foto 3), vermoedelijk nekveertjes van een gans (egale bruine veertjes op foto 1 en 3), mereldonsveren, onderstaartdekveertje van een Kauw(?), wit onderstaartdekveertje van een zangvogel.

Het is dusdanig divers (ook in formaat van de soorten) dat ik betwijfel of het een plukplek is geweest. Kan het ook bijv. een geplunderd staartmezennest zijn geweest?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

fennie

Wat ongelooflijk raak, Kees!
Het geval wil dat dit exact onder een... staartmezennest lag! Dit nest volg ik sinds begin maart. Ik zag ook een sliertje gemengd mos hangen, en vreesde al het ergste. Ik wist niet dat ze ook zoveel veertjes gebruiken!
Dus je hebt ongetwijfeld gelijk. Op 1 april waren ze nog bezig met nestbouw, ze zaten dus hooguit in de eifase tijdens de plundering, lijkt me. Vandaag was ik er dus weer. Vreemd genoeg zag het nest er intact uit. Ook liet zich op enig moment weer een staartmees zien, die in het nest leek te verdwijnen.
Schitterend dus dat je dit zo herkende.
Ik hoop dat de staartmezen nog iets gaat doen. Misschien wel link om in hetzelfde nest te blijven, als dat tenminste zo is.
Dank!
Fennie

keesschreven

Hoi Fennie,
Haha, leuk om dat te horen dat het klopte! Ja, ik heb het zelf ook wel eens gezien, zulke geplunderde mezennestjes. De binnenvoering is dan eruit getrokken. Plukken van allerlei soorten veren liggen dan eronder.
Het zou inderdaad vreemd en risicovol zijn als ze het nest nog steeds zouden gebruiken. Misschien bouwen ze nu ergens anders een nieuw nest, en hergebruiken ze een deel van het oude nestmateriaal (??).
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren