Iberische tjiftjaf

Gestart door stan moors, april 12, 2021, 20:18:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

stan moors

Beste,

Zou iemand voor mij kunnen nagaan of deze zang effectief afkomstig is van de Iberische tjiftjaf? Ik heb hem waargenomen in het Vallei van de Zijpbeek in Rekem (België) rond 14u, waar hij al eerder is waargenomen.
Van de geüploade foto's kan ik niet met 100% zekerheid zeggen of het ook dezelfde vogel is van de audio omdat ik ook nog vele andere foto's heb gemaakt van tjiftjaffen en andere foto's waardoor ik nu even de oriëntatie ben kwijt geraakt.

Link van waarneming en audio: https://waarnemingen.be/observation/210584059/

Alvast bedankt. 

frankneijts

De geluidsopname is in elk geval van een Iberische..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Koen Van Zonhoven

Citaat van: frankneijts op april 12, 2021, 23:27:01 PM
De geluidsopname is in elk geval van een Iberische..

Op exact dezelfde locatie werd vorig jaar ook reeds een vermeende IbTjif waargenomen, o.a. door mezelf. ( https://waarnemingen.be/observation/193352520/ )
Tientallen andere waarnemingen waren er toen mét audio materiaal en foto's. Die waarnemingen zijn nu niet meer terug te vinden omdat ze door de BRBC niet werden geaccepteerd.
Ook dit jaar heb ik hem zelf waargenomen met foto, film en audio (Steeds van de zang, niet van de roep) https://waarnemingen.be/observation/210477444/

Ik kreeg daarop volgende reactie van een ervaren vogelaar. Dit is zijn reactie:

"Interessante tjiftjaf! Leuk dat hij teruggekeerd is. De zang komt echter niet perfect overeen met Iberische. Omdat er nogal wat afwijkende zangers voorkomen, vermoed ik dat de commissies (zowel in Nl als België) streng zijn in de aanvaarding. Een 'ideale' Iberische zou de drie typische zangdelen moeten bevatten: 5-tal keren 'djip', gevolgd door 2 of 3 keer 'weep' en op het einde een triller. Jouw vogel doet het 2de deel niet, het voor Iberische karakteristieke 'weep weep'. Twee jaar terug had ik in het Zwin een vogel die dan weer de triller niet deed (de rest klonk goed voor Iberische) Wellicht zal ook deze vogel niet aanvaard worden. Het beste kenmerk is eigenlijk de roep. Het ziet ernaar uit dat deze vogel wel een tijdje zal blijven, daarom zou het heel interessant kunnen zijn om te letten (of beter nog: een opname maken) op de roep. De roep van Iberische verschilt duidelijk van onze tjiffen: https://www.xeno-canto.org/explore?query=Phylloscopus%20ibericus%20type%3A%22call%22 Daarenboven is de roep aangeboren, terwijl de zang aangeleerd is. (of anders gezegd: een gewone tjif zou kunnen, b.v. tijdens de overwintering in Spanje, delen van de zang van Iberische tjif imiteren, maar zal dan wel roepen als een gewone Tjiftjaf)"

Na aandachtig luisteren en audiogrammen bekijken, moet ik nu inderdaad toegeven dat de zang van de Rekemse IbTjif niet exact als een standaard IbTjif klinkt.
Ik ga één dezer dagen wel eens terug naar de locatie en ga proberen de roep te horen en vast te leggen.

Wordt vervolgd...

stan moors

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en de uitgebreide informatie.

Koen Van Zonhoven

Ik ben vandaag terug naar de dezelfde locatie geweest en hij zit er nog steeds!
Hij zingt bijna continu en dan meestal nog het deuntje dat als twee druppels water op het deuntje van de Iberische tjiftjaf lijkt.
(Contact-)roepjes laat hij spijtig genoeg niet horen, maar wel wat afwijkend gezang.
Via deze link kan u 4 geluidsbestandjes downloaden die zo goed als zeker door hetzelfde vogeltje werden voortgebracht.
Als u die naar de Birdnet webapplicatie uploadt, dan zal u merken dat één bestandje (het geluid dat hij het vaakst voortbrengt) als 100% zeker Iberische wordt beoordeeld, een tweede ook als Iberische maar toch met twijfel neigend naar de gewone tjif en de twee andere bestanden worden als zekere gewone tjiffen geanalyseerd.

Ik vind het ook vreemd dat een Iberische tjiftjaf -mag die een dwaalgast worden genoemd?- twee maal naar dezelfde locatie zou terug keren.

Daarom kan ik nu begrijpen waarom de BRBC de waarnemingen van vorig jaar niet heeft geaccepteerd en al die ervaren vogelaars het vermoedelijk verkeerd hadden.
Het zou fijn geweest zijn als de BRBC op eerdere vragen om feedback had gereageerd en ik de interessante info niet van een andere expert moest te horen krijgen.

Koen Van Zonhoven

Dit geluidsbestandje hoort bij mijn waarneming van 11/4/2021. Men kan er drie maal de tjif horen zingen. Na het tweede liedje volgt er onmiddellijk één kort tsjilpje. Wel, afzonderlijk geanalyseerd maakt Birdnet van dat korte tsjilpje 100% zeker een gewone tjiftjaf.