Hoofdmenu

welke eitjes

Gestart door A.Vijge, april 11, 2021, 21:45:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

A.Vijge

Weet iemand van welke nachtvlinder deze lege eitjes zijn geweest?
Gevonden op 2 mei in een krenteboompje.
Het gaat om de volgende waarneming:
https://waarneming.nl/observation/210524255/

met vriendelijke groet,
Ati

Rayan Majoor

Leuk! Komt me zo gauw niet als een specifieke soort bekend voor: qua orientatie en vorm van de eitjes doet het me aan bepaalde spanners denken, maar de kleur en de bedekking met haren doet me juist weer denken aan de spinners bijvoorbeeld.
Beetje rondkijkend en beredenerend wat je nu zou kunnen vinden, doet het me wel aan de grijsbandspinner denken... maar op lepiforum is alleen een foto van eitjes gelegd in gevangenschap, en hoe natuurlijk de omstandigheden van de foto op ukleps waren weet ik ook niet (zeker aangezien er aangegeven staat, zoals ik ook eerder zou verwachten, dat de eitjes normaal op takjes gelegd worden). Ben dan dus ook heel benieuwd of je misschien rupsen terug kan vinden, mocht je hier in de komende weken nog een keer komen :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

van Jeroen Voogd te horen gekregen dat het Alsophila aescularia is (dus toch een spanner, maar deze bedekt ook de eitjes met haren van het achterlijf). Leuk :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

A.Vijge

Hallo Rayan,

Dank je wel voor de naam. ( en Jeroen ook bedankt)
Ik wist niet in welke richting ik zoeken moest.
De eitjes vond ik vorig jaar maar ik weet dat hier in de buurt altijd rupsen van de voorjaarsboomspanner te vinden zijn.
Dus ik ga binnenkort weer op rupsenjacht.

hartelijk dank.
Ati

Rayan Majoor

oh ja, 2 mei kan natuurlijk niet dit jaar zijn :rolleye:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl