Alledrie Kleine Rietgans?

Gestart door Hans van B., april 11, 2021, 09:07:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van B.

Ik twijfel met name over de linkervogel. Die heeft een langere snavel en een duidelijkere witte zoom om de vleugelveren.
Zijn dit alledrie Kleine Rietganzen?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/210461623/.
3 Kleine Rietgans - Anser brachyrhynchus gezien
datum: 2021-04-11
locatie: Warmond - Veerpolder (ZH)

foto's:


frankmeer

Links 2 Kleine Rietganzen en de rechtervogel is een Toendrariet.
Frank van der Meer

Hans van B.

Bedankt voor de bevestiging dat de rechter inderdaad een ander is. Ik ga de waarneming aanpassen.

Cygnus

Een vreemd setje op een atypische locatie op een ongebruikelijk late datum. Ik zou hier toch rekening houden met een niet geheel zuivere achtergrond. De rechtervogel lijkt inderdaad een Toendrarietgans en de middelste vogel een Kleine Rietgans. Maar of de linkervogel een zuivere Kleine Rietgans is, daar zou ik mijn hand niet voor in het vuur durven te steken.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Hans van B.

Eerder dit jaar had ik een Kleine Rietgans op deze locatie. Voor zover ik kan nagaan was dat de eerste hier. En nu dus deze.
Ik zie nu dat ik zelf links en rechts door elkaar aan het halen ben. Ik dacht dat jullie het over de linker hadden als Toendrarietgans. Dat leek me gezien de snavelkleur en -vorm en de witte zomen prima kunnen. Het lijkt me idd geen Kleine.

Nu kom ik dan op 2 Toendrarietganzen en 1 Kleine Rietgans.

Merel

Nee, de rechter is een Toendrariet. Die is niet zo blauwig op de rug en net wat andere lichaamshouding, forser. De middelste en (naar mijn idee ook de linker) zijn Kleine rietganzen.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer