Van welk dier zijn deze uitwerpselen (en prenten)?

Gestart door vanB, april 10, 2021, 20:13:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanB

Achterin onze tuin hebben we nu in 1 week tijd driemaal uitwerpselen op het gras aangetroffen. De eerste keer lagen de uitwerpselen (foto 1) op ca 1,5m van prenten in het zand. Lijken prenten van een wild zwijn, zie foto's.
De tweede keer hele andere uitwerpselen (foto 2), maar ongeveer op dezelfde plek. De derde keer (foto 3) waren de uitwerpselen vrijwel identiek aan de eerste keer, weer rondom dezelfde plek.

Is dit alles van een wild zwijn? De keutels van foto 1 en 3 lijken op wat ik zie op Google, alleen wellicht iets kleiner. Of moeten we aan iets anders denken?

Voor wat context: we hebben een wat grotere tuin die niet helemaal afgesloten is. Op dit deel is vanuit huis geen zicht. We wonen op ca 800m van het bos, daar tussenin wel bewoond gebied. Reeën, wilde zwijnen, dassen, vossen, marters etc komen allemaal dicht bij huis voor.

Merel

Die onderste twee keutels lijken me van zwijn. De hoefafdrukken kunnen misschien ook van ree komen, evenals de uitwerpselen op de derde foto.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

peterv

Het witte kleurtje op de uiteinden van de uitwerpselen is karakteristiek voor vogels. Het zou kunnen gaan om uitwerpselen van bijvoorbeeld fazant of duif. De hoefafdrukken zijn onduidelijk. Die met het winkelmuntje is niet loodrecht van boven en geeft daarom een vertekening. Maak van dit soort sporen altijd overzichtsfoto's en ook foto's die echt loodrecht van boven zijn gemaakt. Alleen dan zijn ze goed te bekijken. Op basis van het muntje (2,5 cm diameter) schat ik de lengte van de prent overigens in als te groot voor ree. Zijn damhert of edelhert daar uitgesloten?
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: peterv op april 12, 2021, 11:52:01 AM... Op basis van het muntje (2,5 cm diameter) schat ik de lengte van de prent overigens in als te groot voor ree. Zijn damhert of edelhert daar uitgesloten?

Het gaat niet om scherp afgedrukte prenten, maar om in de lengte 'uitgesmeerde' prenten waardoor ze groter overkomen. Ik sluit daarom ree zeker niet gelijk uit...
Met vriendelijke groet, Rob

vanB

Citaat van: Merel op april 12, 2021, 11:00:10 AM
Die onderste twee keutels lijken me van zwijn. De hoefafdrukken kunnen misschien ook van ree komen, evenals de uitwerpselen op de derde foto.

Bedankt voor je reactie. Bedoel je foto 1 en 3 van zwijn (die uitwerpselen zijn nagenoeg hetzelfde) en de tweede kleinere van ree?

Citaat van: peterv op april 12, 2021, 11:52:01 AM
Het witte kleurtje op de uiteinden van de uitwerpselen is karakteristiek voor vogels. Het zou kunnen gaan om uitwerpselen van bijvoorbeeld fazant of duif. De hoefafdrukken zijn onduidelijk. Die met het winkelmuntje is niet loodrecht van boven en geeft daarom een vertekening. Maak van dit soort sporen altijd overzichtsfoto's en ook foto's die echt loodrecht van boven zijn gemaakt. Alleen dan zijn ze goed te bekijken. Op basis van het muntje (2,5 cm diameter) schat ik de lengte van de prent overigens in als te groot voor ree. Zijn damhert of edelhert daar uitgesloten?

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog een betere foto met muntje gevonden die iets meer van boven is genomen, ook nog een overzichtsfoto. Zie onder. De hoefadrukken zijn inmiddels helaas verregend, dus ik onthoud de tips voor een volgende keer, bedankt.
Damhert komt hier in de nabije omgeving niet voor, ook geen waarnemingen het laatste jaar. Edelhert wel op ca 1km afstand. Ree leek me een goede kanshebber, die komen hier meer voor. Die wagen zich hier dichterbij de wegen en huizen dan edelherten, en er is ergens in de voorgaande jaren ook bij buren 75m verderop een ree gezien. Een jaar geleden zat er ook een paar weken een wild zwijn ca 50m hier vandaan, vandaar dat ik daar als eerste aan dacht.
Wat betreft uitwerpselen bedoel je wellicht alleen foto 2 met het witte van een vogel? Nr 1 en 3 lijken me wat groot misschien, of kan dat wel voorkomen?

peterv

Op basis van deze foto's neig ik dan het meest naar prenten van een edelhert maar ze zijn me te vaag om er zeker van te zijn. Bedenk dat een dier niet beslist permanent in de buurt hoeft te verblijven om er een keer sporen van te treffen. Ze kunnen (tientallen) kilometers zwerven.

De keutels zijn volgens mij alle 3 van een vogel. Een broedende fazant die maar af en toe van het nest gaat kan enorme keutels maken. Als je deze vaker treft kan het lonen om er eens een wildcamera te plaatsen.
Peter Venema

vanB

Citaat van: peterv op april 13, 2021, 15:13:37 PM
Op basis van deze foto's neig ik dan het meest naar prenten van een edelhert maar ze zijn me te vaag om er zeker van te zijn. Bedenk dat een dier niet beslist permanent in de buurt hoeft te verblijven om er een keer sporen van te treffen. Ze kunnen (tientallen) kilometers zwerven.

De keutels zijn volgens mij alle 3 van een vogel. Een broedende fazant die maar af en toe van het nest gaat kan enorme keutels maken. Als je deze vaker treft kan het lonen om er eens een wildcamera te plaatsen.

Heel interessant, bedankt voor de informatie! Voor de hoefafdrukken houden we het dan op ree of edelhert. Allebei geweldig om eens in de tuin gehad te hebben.

Merel

Misschien met zo'n tuin ook eens leuk om een trapcam op te hangen en je bezoekers op heterdaad te betrappen. Bijvoorbeeld als een een wissel (wildpaadje) door je tuin loopt, hang de camera dan aan een boom er vlakbij en richt m op dat paadje. Kun je nog leuke beelden zien!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer