Knotskronkel?

Gestart door Henri van Dodeweerd, april 10, 2021, 09:33:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/210394189/.
1 Knotskronkel - Cylindroiulus punctatus
datum: 2021-04-09
locatie: Zalk - Zalkerwaard (OV)

foto's:

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mberg

Dag Henri,

Ik kan het aantal haren op de anaalkleppen niet goed zien. Er is geen knotsje aanwezig, noch een uitstekend puntje. Dit is Cylindroiulus brittanicus, C. latestriatus, C. truncorum, C. parisiorum of C. caeruleocinctus.

Met groet,

matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Henri van Dodeweerd

Ha Matty,

Ik heb de anaalkleppen er niet echt scherp op staan. Hieronder nog een uitvergroting.
op de ene helft van de klep tel ik volgens mij drie haren, maar goed de rest is niet te zien. Ik houdt het wel op een C. spec.



Dank voor je hulp!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mberg

Hej Henri,

De eerste haar telt niet mee. De overige twee haren staan vrij dicht bij elkaar wat doet vermoeden dat er meer dan drie op elke kant van de klap staan. Dan vallen C. brittanicus en C. latestriatus af.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Henri van Dodeweerd

Citaat van: mberg op april 10, 2021, 16:26:10 PM
Hej Henri,

De eerste haar telt niet mee. De overige twee haren staan vrij dicht bij elkaar wat doet vermoeden dat er meer dan drie op elke kant van de klap staan. Dan vallen C. brittanicus en C. latestriatus af.

Met groet,

Matty

Dank je, Matty! De volgende keer gaan we de anaalkleppen gewoon nog scherper op de foto proberen te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd