Chironomidae mannetje . Veel microfoto's .

Gestart door karinarie, april 09, 2021, 14:13:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/210332572/.
1 Dansmug onbekend - Chironomidae indet. imago, microscopisch onderzocht
datum: 2021-04-06
locatie: Den Haag - Haagsche Bos (ZH)

foto's:
































Uitgekweekt in keutels van Ree.( Verzameld op 20 - 03 -2021 .) Lengte ongeveer 1.8 mm.

paulhoekstra

Mooie detailfoto's, alleen een heel belangrijk punt voor determinatie zijn de vleugels met beadering en aan/afwezigheid van beharing.

Deze Chironomidae behoort tot de onderfamilie orthocladiinae en ik denk dat het het genus Smittia is en mogelijk de soort Smittia pratorum. Voor een zekerdere determinatie van het genus zou ik graag willen zien of er een afstaande borstel in het verlengde op het uiteinde van de antenne staat, ik denk die te zien maar de foto's van de antennepunt zijn daar net niet scherp of er zitten zijhaartjes voor. En voor de soort zou ik graag de vleugeladering willen zien en de anale punt van het anale tergiet.

Als je wilt kan ik je determinatieliteratuur opsturen.
groeten,
Paul

nielsyese

Hoe heb je de microscopische foto's zo helder gemaakt Arie? Die kleine zwartjes in het voorjaar zijn vaak Smittia inderdaad.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

karinarie

Hallo Paul ,
Ik heb de vleugel wel gezien onder de microscoop maar niet gefotografeerd omdat er veel storende luchtbelletjes aanwezig waren . Wat ik me wel herinner is dat de vleugel opvallend kaal was . Andere details kunnen helaas niet meer toegevoegd worden omdat van het beestje niefs meer over is . Ben wel erg geinteresseerd in de determinatieliteratuur , zodat ik een volgende keer weet welke details belangrijk zijn .

Groetjes Arie

karinarie

Hallo Niels ,
De foto's zijn op een eenvoudige manier gemaakt . Ik houd het toestel ( lumix fz300 ) tegen het oculair en maak een aantal foto's en kies hier de scherpste uit . Het microscopisch preparaat is bekeken in ammonia 5% , misschien dat dit het beeld wat helderder maakt ? Kan ik de soort als een zekere Smittia invoeren ?

Groetjes Arie

paulhoekstra

Hallo Arie,

Ik heb je via een pm een downloadlink gestuurd voor wat Chironomidae-literatuur, die kan je downloaden tot zondag 18 april.

Wat mij betreft voer maar in als Smittia spec. of onzekere Smittia pratorum.

Groet,
Paul
groeten,
Paul

karinarie

Hallo Paul ,
Bedankt voor de literatuur . Ben ik blij mee .

Groetjes Arie