Hoofdmenu

Hulp gevraagd

Gestart door DuDe, april 07, 2021, 22:09:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Hopelijk zit ik hier goed! Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/210245031/.
1 Microvlinder onbekend - Microlepidoptera spec. ei
datum: 2021-04-02
locatie: Amsterdamse Waterleidingduinen - Panneland (NH)

foto's:



Zelf heb ik deze eitjes gevonden op het internet (koolmot) en die lijken er wel wat op:



Alvast dank, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Rayan Majoor

De foto die je gevonden hebt lijkt me eerder een kooluil, het koolmotje is erg anders.
Maar als je goed de structuur vergelijkt zie je dat ze wel erg anders zijn. Ik denk bij jouw eitjes aan de krakeling (in eerste instantie zijn die bedekt met schubben van de moedervlinder, maar na een hele winter kunnen die makkelijk eraf gespoeld zijn). Ook bijvoorbeeld gouduilen en herfstuilen hebben zulke structuur en vorm van de eitjes, maar die worden vaak solitair of in paren afgezet... dus dat betwijfel ik.
Als je hier weer eens komt, iets verder in de lente, zou je kunnen kijken of je krakeling-rupsen kan vinden. Volgens mij zijn die als rups relatief makkelijk te vinden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

DuDe

Citaat van: Rayan Majoor op april 08, 2021, 09:49:22 AM
De foto die je gevonden hebt lijkt me eerder een kooluil, het koolmotje is erg anders.
Maar als je goed de structuur vergelijkt zie je dat ze wel erg anders zijn. Ik denk bij jouw eitjes aan de krakeling (in eerste instantie zijn die bedekt met schubben van de moedervlinder, maar na een hele winter kunnen die makkelijk eraf gespoeld zijn). Ook bijvoorbeeld gouduilen en herfstuilen hebben zulke structuur en vorm van de eitjes, maar die worden vaak solitair of in paren afgezet... dus dat betwijfel ik.
Als je hier weer eens komt, iets verder in de lente, zou je kunnen kijken of je krakeling-rupsen kan vinden. Volgens mij zijn die als rups relatief makkelijk te vinden.

Hahaha, dat krijg je wanneer je letterlijk vertaalt: cabbage moth is inderdaad kooluil en niet koolmot  B) Ik bedoelde overigens  met 'lijken op' dat ik redelijke zekerheid had dat het hier vlindereitjes betreft en niet iets anders.

Uiteraard hartelijk dank voor je reactie én suggestie. Ik zet ze op krakeling onzeker.

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)