Is dit een Dopluis met nimfen ?

Gestart door henny pen-de jong, oktober 15, 2021, 11:33:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/227622350/.
1 Dopluis onbekend - Coccidae indet. gezien
datum: 2021-10-14
locatie: Wijchen west (GE)

foto's:



Zag in eerste instantie twee mieren met iets bezig! Pas op de laptop zag ik al die kleine beestjes uit het nest komen.
Is dit een dopluis met jongen? En is die luis op naam te brengen ?
vriendelijke groet, Henny

Marco de Haas

Lijkt mij te kloppen, weet je de waardplant nog? Probeer bij luizen etc. altijd een waardplant te vermelden.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

henny pen-de jong

Dag Marco...
De plant waarop ik deze luis zag was een blad van de Herfstanemoon.
Ik zag er maar één exemplaar. Het was dat ik die twee mieren met iets bezig zag! Werd nieuwsgierig naar wat daar voor die mieren te halen viel...
Ik speur altijd in mijn tuin naar vooral de kleine beestjes...
Vriendelijk groet, Henny

henny pen-de jong

En ik heb zojuist nog veel meer Dopluizen op die planten gezien, met allemaal jonkies...
Mieren erbij...
Ze zitten aan de bovenkant van de bladeren.
En daar ben ik dus niet zo blij mee...
De rododendroncicade maakt hier al veel schade. Ook nog de Rotsheidenetwants ( ook op de rododendron)...
Maar ja, ik heb een diervriendelijke tuin:-)  en dan krijg je dat...
Gr.Henny

Maurice Jansen

Hoi Henny

Een leuke waarneming! Het is maar één exemplaar en ook al wat ouder. Staan die herfstanemoon onder bomen? Ik denk nu dat het gaat om de dopluis Eulecanium tiliae. Dat is een algemene polyfage soort van bomen en struiken, larven kunnen wel eens op een takje of blaadje, aan de poot van een vogel of gewoon naar beneden zeilend terecht komen op planten waarop ze niet erg thuis horen. Volgend jaar in de periode april-mei nog maar eens kijken. Mocht je dan dopluizen zien dan zou je me een plezier doen om ze me toe te zenden. Ga ik kijken welke soort het is. Het zijn lastige soorten om een preparaat van te maken want je moet jonge wijfjes hebben en die periode is maar enkele weken. Veel succes!
Groet
Maurice Jansen

henny pen-de jong

Dag Maurice,
De Herfstanemonen staan deels onder een boom van de buren. Dat is een Catalpa (cultivar). De kruin hangt voor de helft in onze tuin. De boom is destijds te dicht bij de afscheiding geplaatst. Een groot deel van het jaar zit hij onder de Meeldauw  Verder staat er in de buurt een Parrotia persica. Ook is er vlakbij een oude Eikenlaan (er staat maar één huis tussen. Verder nog een Zuilbeuk in onze tuin.
Ik zal het in mijn agenda zetten voor volgend jaar.
Ik zag deze week nog wel een exemplaar van een platluis op een bad van klimop. Ik ben nog verder gaan zoeken voor meer, maar zonder resultaat.
Vriendelijke groet, Henny

Maurice Jansen

Dag Henny
Krijg de indruk dat die boom zich niet helemaal lekker voelt en dan zijn schildluizen altijd wel genegen om er een feestje van te maken. Mocht je ooit weer wat vinden, dan kun je me altijd rechtstreeks berichten naar: m.g.m.jansen@nvwa.nl
Groet
Maurice

henny pen-de jong

Dag Maurice,
Ik zal je mailadres noteren.
Ben je speciaal geïnteresseerd in Dopluizen ?
Groet, Henny