Nogmaals hulp gevraagd

Gestart door DuDe, maart 22, 2021, 21:58:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Volgens mij ook op naaldboom, maar weet het niet meer zeker...

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/208949094/.
1 Paddenstoel onbekend - Fungi indet.
datum: 2021-03-18
locatie: Amsterdamse Waterleidingduinen - Sasbergen (ZH)

foto's:



Alvast dank, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Ismael

Deze heb ik laatst ook gevonden op naaldhout. Het groeit op oude paarse dennenzwam. Ik weet nog niet zeker wat het is, of nieuwe paarse dennenzwam of een andere soort zoals de grauwroze dennenzwam,  naar die laatste neig ik. Henk Monster weet het misschien wel
Groeten Ismaƫl Wind

DuDe

Dank voor je antwoord Ismael. Laten we hopen dat Henk t.z.t. aanmonstert hier  ;)

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

paddenstoelenmonster

En ja, ik heb me aangemonsterd!
Alleen voorlopig moet ik jullie teleurstellen. Dit is duidelijk voer voor "gevorderden" en daar reken ik mij nog niet echt toe, want ik heb weliswaar kennis van houtzwammen, maar slechts van een beperkt aantal soorten. Om te kunnen determineren zijn er toch minimaal een aantal zaken benodigd die ik zo niet uit de inzending kan opmaken.
1: het habitat ofwel een overzichtsfoto
2: de boomsoort of minimaal of het loof- of naaldhout is.
3: een doorsnede, waarom heb je er niet eentje afgesneden. Ismael oppert dat hij op oudere Dennenzwammen (kan) groeien. Ik zie inderdaad donker ondergrond die ook uit zwammateriaal kan bestaan.

Paarse dennenzwammen ken ik heel goed. Die zijn nu (bijna) allemaal door veroudering en droogte helemaal omgekruld en hebben bruine porien. Jong zijn ze juist dieppaars (de porien) en hebben mooie hoedjes, alhoewel ze ook groter plakkaten resupinaat kunnen hebben. Sinds Nico Dam mij de afgelopen herfst op de grauwroze dennenzwam gewezen heeft ben ik die ook speciaal gaan zoeken en heb er inderdaad best veel gevonden. Ze groeien inderdaad op/onder tegen de hoedjes van 2 jaar oude en verdroogde Paarse dennenzwammen aan. Lijkt echter totaal niet op deze honigraatstructuren.

Zelf heb ik zoiets bij mijn weten nog noout gevonden/gefotografeerd, maar als ik de zwam niet echt ken loop ik er vaak aan voorbij. Ik vind het zo frustrerend om zoiets te fotograferen en dan niet te weten hoe het heet. Obsidentify weet er ook totaal geen raad mee! maar dat is voor zeldzame soorten natuurlijk erg logisch. Gewoon veel te weinig goedgekeurde foto's in de database!

Om toch iets in de "buurt" te komen denk ik aan Ceratiomyxa porioides ofwel IJshoningraatjes. Ik heb een foto van Martin als voorbeeld hier onder weergegeven. zie daarvoor (goedgekeurde waarneming) maar de soort "komt niet voor"!! https://waarneming.nl/species/210918/photos/?after_date=2000-01-30&before_date=2021-01-29&advanced=on&is_validated=on&page=7
ook Loe Giessen heeft een mooi plaatje: http://www.loegiesen.nl/paddenstoelen/Ceratiomyxa_porioides_IJshoningraatjes.html
Anders misschien op het slijmzwammen Forum proberen!

Henk de zwamneus, die maar wat afzwamt!
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

DuDe

Dank voor je uitgebreide antwoord Henk.

Gezien mijn geringe kennis van zwammen, weet ik zelden of het de moeite waard is om iets mee te nemen (daarnaast bezit ik ook geen microscoop om zelf zaken te onderzoeken). Uitgebreidere foto's van habitat, boom e.d. kan ik denk ik nog wel maken (denk ik...). Voor mijn gevoel kan ik deze zwammen wel terugvinden en dan zal ik ook wat meenemen om door te snijden :blink:.  Ben wel benieuwd of ze er nog een beetje hetzelfde uit zien, want soms gaat de verandering erg snel.

De kans is overigens groot dat ze op dezelfde stam zaten als deze waarneming, aangezien een aantal foto's dezelfde minuut zijn gemaakt...: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,480003.0.html

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

DuDe

Hallo,

Ik ben laatst terug geweest, maar heb de zwam helaas niet meer - herkenbaar - terug gevonden. Ik weet nu wel zeker dat het een liggende loofboom betrof en geen naaldboom. Zie bijgevoegde foto's voor de boom zelf en een idee van de habitat (binnenduinrand).

Groet, Axel.



Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Marian Jagers

Dag Axel,

De soort op de eerste foto's zou ik toch bij de polyporen zoeken.
De laatste foto laat wel een slijmzwam zien, Zilveren boomkussen.
Groeten Marian

DuDe

Dank voor je reactie Marian. Die zilveren boomkussens waren overigens mijn waarneming hiervoor  ;)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)