Zeldzaamheid van Meerval en Barbeel

Gestart door frankw, mei 16, 2008, 17:16:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Ik voer net 2 waarnemingen in van Barbeel en Meerval en nu zie ik dat deze als zeldzaam worden aangemerkt.

Nu vraag ik mij af waarom en/of wanneer deze niet meer als zeldzaam gaan worden aangemerkt?

Een kennis van mij werkt bij een hengelsport zaak en meerdere kennissen van me die vissen. Nu heb ik hun onlangs gevraagd om hun vangsten zoveel mogelijk door te geven zodat ik die op deze site in kan voeren.
Maar wat ik van hun begrijp is dat ze tig van die beesten al hebben gevangen...

Bijna elke keer als ze in de waal vissen vangen ze meerval tot 1meter en bijna elke keer als ze op de Rijn of pannerdenskanaal vissen vangen ze Barbeel tot bijna 80cm, en dan niet 1 maar meerdere op een avondje. Als vis in die hoeveelheden gevangen wordt kan je dan nog wel spreken van een zeldzaamheid?


wimtegels

Ik zag pas nog 20 barbelen paaiend op een grindbank. Ik weet ook niet hoe lang een soort zeldzaam is. Ben wel benieuwd naar de waarnemingen van de vissers.

Toch denk ik dat het goed is dat een aantal soorten nog de status zeldzaam houden totdat ze echt weer in normale aantallen voorkomen. Wat dat ook moge zijn. De huismus staat toch ook op de rode lijst, en de ijsvogel niet meer. Er zijn meer mussen als ijsvogels. Zo heb ik ook het idee dat er nog lang geen sprake is van normale aantallen barbelen en meervallen. Maar ik moet toegeven dat ik ook niet weet wat normale aantallen zijn.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Raymond Creemers-RAVON

#2
Het is (slechts) circa tien jaar geleden dat er voor het eerst op wat grotere schaal jonge barbeeltjes werden gevangen, hetgeen wees op succesvolle voortplanting in NL. Het is deze eerste generatie die nu is doorgegroeid naar 70-80 cm, nog steeds is de dichtheid echter nog lang niet op dat peil dat je in de grote rivieren mag verwachten. Het gaat echter wel duidelijk de goede kant op!
Ook met de meerval in de rivieren gaat het onmiskenbaar beter, naar verwachting zal dit echter ook in volgende Rode Lijsten of atlassen tot uiting komen.

wimtegels

#3
Ik verwacht binnenkort overigens een explosieve toename van het aantal individuen is populaties van vissoorten.

De meeste vissoorten zijn R-strategen. Als de situatie verbeterd, waterkwaliteit, vismigratiemgelijkheden, dan kan het plotseling heel hard gaan.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

Bij meerval wordt het wel steeds moeilijker een zinvol onderscheid te maken tussen de inheemse populatie (Daarlemmermeer en omstreken) en ingevoerde populaties van Donau-herkomst (grote rivieren en her en der elders). Als ik het goed gevolgd heb is er wel een morfologisch onderscheid tussen beiden (baarddraden va de Haarlemmermeer-meerval zijn korter, maar heeft iemand dit daadwerkelijk gemeten?) maar nauwelijks/geen genetisch onderscheid. Dit laatste had ik totaal niet verwacht. Mischien kan iemand deze info aanvullen?

Barbeel: ik weet ook voor deze soort niet precies hoe de huidige situatie is, maar een soort die plaatselijk algemeen is (grensmaas?) kan best landelijk als zeldzaam aangemerkt moeten worden. Omdat hij afhankelijk is van grindbanken voor de voortplanting verwacht ik dat hij beperkt zal blijven tot een aantal gebieden (net als kopvoorn).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

De Roer is zeer geschikt, de Grensmaas wordt, denk ik, steeds geschikter. Daar hoop ik eind juni meer van te weten.

Volgens mij zitten we, wat een aantal ondersoorten betreft, in een vreemde situatie.

Door allerlei antropogenen invloeden zijn populaties gescheiden geweest. Het opheffen van migratieproblemen en verbetering van de waterkwaliteit heft isolaties op. Dit was ook het doel van de EHS.

Een nevenaffect hiervan is dat subpopulaties zich weer gaan mengen en het proces van het ontstaan van ondersoorten mogelijk deels teniet wordt gedaan.

De een vind dit jammer, de ander zegt dat de uitwisseling van het genetisch materiaal moet helpen de soort in stand te houden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jelger

Wat betreft de barbeel, deze is ook al redelijk algemeen in de Waal en de IJssel. Het gaat goed met deze soort en er wordt al veelvuldig (met succes) op gevist door sportvissers.

Europese meerval wordt ook steeds algemener, met name in de Waal en de bovenloop van de IJssel. Bij Nijmegen vissen sportvissers eveneens met succes op grote meervallen. Via via hoorde ik dat beroepsvissers die elektrisch vissen in de bovenloop van de IJssel praktisch bij elke kop van een krib (daar vissen ze op paling) ook wel een jonge meerval vangen.

Beide soorten zijn dus sterk in opkomst in de rivieren.

Wat betreft geen verschil in genetisch materiaal tussen de meervallen uit de Haarlemmermeer en de meervallen uit de rivieren. Ik weet er het fijne niet van maar ik vermoed dat in de Haarlemmermeer ook al veel meervallen (illegaal) zijn uitgezet met de bedoeling de populatie te versterken. Het is dus de vraag welk genetisch materiaal je krijgt als je nu een meerval uit die populatie haalt.

Groeten Jelger
Jelger Herder
Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland)
Website RAVON
Digitalnature

frankw

dat zijn idd ook de berichten die ik krijg.. op de  Ijssel, Waal en Rijn kan je gewoon echt gericht vissen op zowel Barbeel als op Meerval, ik ken zelfs 1 persoon die op 1 middag 30+ Barbeel ving  :blink:  op een kop bij Westervoort. Maar verder is het dus afwachten of zulke info ook tot uiting komt in de nieuwe atlassen en lijsten etc. Ik zal iig vangsten door blijven geven die anderen doen.