vermoedelijke waarneming zwarte spreeuw?

Gestart door Reinout Van der Hauwert, april 05, 2021, 12:02:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Reinout Van der Hauwert

In juni heb ik een vermoedelijke waarneming gedaan van een zwarte spreeuw met nest, al is dit niet zeker.
Een gedetailleerde foto heb ik niet, wel een video van het nestgedrag (met geluid).
Aangezien waarnemingen.be video's niet kan accepteren zou ik enkel geluid kunnen uploaden. Vrij jammer aangezien dit gedrag op video beter overkomt.

Nu vroeg ik mij af of dit voldoende is om te valideren op waarnemingen.be?
Kan dit via hier gevalideerd worden? of op een andere manier?

PS: Ik ben vrij nieuw op vlak van dit forum en waarnemingen.be 

Guus Peterse

Bedoel je niet gewoon spreeuw? Zwarte spreeuw is zeer zeldzaam en is in Nederland nog nooit officieel vastgesteld. In België weet ik zo gauw niet maar zullen er niet veel zijn. Een broedgeval lijkt me sowieso vrijwel uitgesloten. Hoe dan ook, die wordt niet gevalideerd door Waarneming.be maar door de Belgische zeldzaamhedencommissie en daarvoor is uitvoerige documentatie noodzakelijk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Reinout Van der Hauwert

Oké bedankt! ik had al een vermoeden dat dit weinig waarschijnlijk was.
Ik heb de video hier in bijlage gezet, misschien kan hier dan meer duidelijkheid over komen? benieuwd!

https://1drv.ms/v/s!AiU_PbFZQ3d4gQXIZNOAh2Z0bv1c?e=H6wGDF

frankneijts

Citaat van: Guus Peterse op april 05, 2021, 13:03:28 PM
Bedoel je niet gewoon spreeuw? Zwarte spreeuw is zeer zeldzaam en is in Nederland nog nooit officieel vastgesteld. In België weet ik zo gauw niet maar zullen er niet veel zijn. Een broedgeval lijkt me sowieso vrijwel uitgesloten. Hoe dan ook, die wordt niet gevalideerd door Waarneming.be maar door de Belgische zeldzaamhedencommissie en daarvoor is uitvoerige documentatie noodzakelijk.

Citaat van: Reinout Van der Hauwert op april 05, 2021, 14:27:08 PM
Oké bedankt! ik had al een vermoeden dat dit weinig waarschijnlijk was.
Ik heb de video hier in bijlage gezet, misschien kan hier dan meer duidelijkheid over komen? benieuwd!

https://1drv.ms/v/s!AiU_PbFZQ3d4gQXIZNOAh2Z0bv1c?e=H6wGDF

Ook in België is Zwarte Spreeuw nog nooit vastgesteld. Vermoedelijk was het een Spreeuw waarbij de lichte veertopjes grotendeels waren afgesleten, dit komt vaker voor in voorjaar en zomer.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'