Determinatieboeken nachtvlinders

Gestart door Cas Heikens, april 04, 2021, 12:54:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cas Heikens

Beste Natuurfreaks :right:,

Ik heb een vraag. Vorig jaar heb ik een nachtvlinderval gebouwd.. en ja, dan begint het. Het is leuk om geregeld de vlinderval op het balkon aan te zetten, alleen de determinatie van de soorten is zonder determinatieboeken voor mij niet te doen.

Nou heb ik al op het forum zitten spitten naar eventuele tips voor boeken.

Mijn vraag aan jullie is: welke determinatieboek is aan te raden?

Ik heb 2 boeken op het oog:
* nachtvlinders van Paul Waring en Martin Townsend (in samenwerking met de Vlinderstichting), deze behandelt zowel macro als micro nachtvlinders (2018);
* Het Nachtvlinderboek van Jeroen Voogd, deze behandelt alleen de macronachtvlinders (oktober 2019).

Of hebben jullie een ander boek dat jullie adviseren?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Hartelijke groet,

Cas Heikens


Bart van Hoogstraten

De Waring en Townsend die ik heb behandelt alleen macro's ahv afbeeldingen van imago's. Ik heb daarom ook het boek van Jeroen Voogd. Voor de micro's heb ik 'Field Guide to the Micro-moths of Great Britain and Ireland'. Er is een .pdf te downloaden waarop de soorten die in het boek staan maar hier niet voorkomen opgesomd worden en tevens ook de soorten die in het boek ontbreken. Er is een Nederlands werk voor micro's in de maak maar dat gaat nog wel een poos duren voordat het verschijnt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Cas Heikens

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 04, 2021, 13:21:23 PM
De Waring en Townsend die ik heb behandelt alleen macro's ahv afbeeldingen van imago's. Ik heb daarom ook het boek van Jeroen Voogd. Voor de micro's heb ik 'Field Guide to the Micro-moths of Great Britain and Ireland'. Er is een .pdf te downloaden waarop de soorten die in het boek staan maar hier niet voorkomen opgesomd worden en tevens ook de soorten die in het boek ontbreken. Er is een Nederlands werk voor micro's in de maak maar dat gaat nog wel een poos duren voordat het verschijnt.

Beste Bart van Hoogstraten,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik kan uit uw reactie opmaken dat ik meerdere boeken nodig heb voor nachtvlinders.  Ik heb nog een vraag over "Field Guide to the Micro-moths of Great Britain and Ireland" is er veel overlap met de Nederlandse soorten of zijn dit maar enkele soorten?

Dank voor uw berichtje!

Hartelijke groet,

Cas

jack_windig

Het boek van Jeroen Voogd is formaat flinke stoeptegel, en voor rupsen helemaal fantastisch. Waring & Townsend heeft een iets handzamer formaat en alleen macro's en alleen vlinders. Voor de macrovlinders doen de twee boeken weinig voor elkaar onder, de Voogd heeft foto's, Waring & Townend tekeningen, en bij die laatste zijn de beschrijvingen iets systematischer ingedeeld naar kenmerken, gelijkende soorten, vliegtijd, habitat etc. Als je het budget hebt gewoon allebei aanschaffen zou ik zeggen. Voor micro's inderdaad de genoemde Engelse gids  Sterling en Parsons en met dezelfde tekenaar (Lewington) als de Waring & Townsend. De overlap met Nederlandse soorten is erg groot, je mist een klein aantal plus een klein aantal dat daar wel voorkomt en hier niet.

Cas Heikens

Citaat van: jack_windig op april 04, 2021, 14:17:12 PM
Het boek van Jeroen Voogd is formaat flinke stoeptegel, en voor rupsen helemaal fantastisch. Waring & Townsend heeft een iets handzamer formaat en alleen macro's en alleen vlinders. Voor de macrovlinders doen de twee boeken weinig voor elkaar onder, de Voogd heeft foto's, Waring & Townend tekeningen, en bij die laatste zijn de beschrijvingen iets systematischer ingedeeld naar kenmerken, gelijkende soorten, vliegtijd, habitat etc. Als je het budget hebt gewoon allebei aanschaffen zou ik zeggen. Voor micro's inderdaad de genoemde Engelse gids  Sterling en Parsons en met dezelfde tekenaar (Lewington) als de Waring & Townsend. De overlap met Nederlandse soorten is erg groot, je mist een klein aantal plus een klein aantal dat daar wel voorkomt en hier niet.

Beste Jack Windig,

Ook u hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord! Ik ga alle drie de boeken maar aanschaffen.  :duim:

Hartelijke groet,

Cas Heikens