Op grote hoop paardenmest - Tropische vlekplaat en meer

Gestart door Henny Klein, april 03, 2021, 15:55:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henny Klein

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/209978762/.
1 Barstende leemhoed - Agrocybe dura vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2021-04-03
locatie: Midlaren - Noordlaarderbos Zuid (DR)

foto's:




Op grote hoop paardenmest, ik kon er niet dichterbij komen helaas. Nergens op de foto is een ring zichtbaar (maar de foto is nogal van boven).
Hartelijke groet, Henny

Marian Jagers

Dag Henny,

Ik denk aan Tropische vlekplaat. Jammer dat je er niet bij kunt want zo te zien zijn er ook meerdere inktzwammen op aanwezig en zo te zien rechts het fraaie roze kleefhoedje.
Groeten Marian

Henny Klein

Dankjewel en wat leuk, Marian, zo bijzonder! Dat past inderdaad veel beter bij de paardenvijgen! En wat een scherpe blik  :duim: inktzwammen zag ik wel, maar die mooie roze was me gewoon ontgaan. Al dit moois moet vast nauwkeuriger gedetermineerd en geregistreerd. Morgen ga ik nogmaals kijken (het is wel een eindje weg), want ik heb niet echt geprobeerd in die wei te komen. Soms geven ze er rijles, soms is hij leeg. En wie in de buurt woont kan uiteraard ook een poging doen.
Hartelijke groet, Henny

Henny Klein

#3
Vandaag over het hek geklommen :-)
resultaat:



Sporenvorm en maat kloppen (uit FN) en op de micfoto zien we (gespikkelde) sulphidia neem ik aan?
Marian had (natuurlijk) ook gelijk met de Roze kleefhoedjes, daar wil ik nog even rijpe sporen van krijgen voor de mic, dan voer ik die ook in.
Twee zeldzame paddo's in een klap!
PS De inktzwammen waren al weer te ver heen voor ik er naar kon kijken :-)
Hartelijke groet, Henny

Henny Klein

 En hierbij nog het Roze kleefhoedje (nog zonder sporen):
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/210187238/.
Roze kleefhoedje - Bolbitius coprophilus vruchtlichaam, veldwaarneming

foto's:


Hartelijke groet, Henny

Ismael

Groeten Ismaƫl Wind

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Marian Jagers

Dag Henny,

Mooi dat je terug bent gegaan. Twee mooie vondsten. Inderdaad zijn dit de suphidia.
Die hazepootjes zijn alleen leuk als je er heel dichtbij woont (en vroeg op staat).
Groeten Marian