vlekken op verenkleed Turkse tortel

Gestart door tinekeh, maart 28, 2021, 17:42:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

tinekeh

In onze tuin zag ik deze Turkse tortel die er heel opvallend uit zag met de lichte verkleuringen op de veren.
Helaas was hij erg schuw, ik kon maar een enkele foto maken.
Zijn deze vlekken verklaarbaar?
Vriendelijke groet,
Tineke

Rob Koelman

Dit soort veren die gedeeltelijk het pigment missen worden vaak/meestal veroorzaakt door een tijdelijke groeistoornis bij de vorming van de veren, bijvoorbeeld door voedselgebrek. Na de rui kan de vogel er dan weer 'normaal' uitzien.
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op maart 28, 2021, 18:29:03 PM
Dit soort veren die gedeeltelijk het pigment missen worden vaak/meestal veroorzaakt door een tijdelijke groeistoornis bij de vorming van de veren, bijvoorbeeld door voedselgebrek. Na de rui kan de vogel er dan weer 'normaal' uitzien.
Voedselgebrek bij de vorming van veren leidt voor zover mij bekend wel tot dunnere plekken in het verenkleed, groeistrepen genaamd. Die kom ik bij vogels die ik ring regelmatig tegen. Maar het verband tussen pigmentvlekken zoals deze vogel ze vertoont en voedselgebrek ken ik niet en lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op maart 28, 2021, 19:21:04 PMVoedselgebrek bij de vorming van veren leidt voor zover mij bekend wel tot dunnere plekken in het verenkleed, groeistrepen genaamd. Die kom ik bij vogels die ik ring regelmatig tegen. Maar het verband tussen pigmentvlekken zoals deze vogel ze vertoont en voedselgebrek ken ik niet en lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk.

Ik heb voedselgebrek genoemd als mogelijke verklaring. Heb je voor dit specifieke geval een betere/alternatieve verklaring?
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Nee, die heb ik niet. Maar voedselgebrek leidt normaal gesproken niet tot dit soort vlekken. Dat is al wat ik heb proberen duidelijk te maken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

#5
Citaat van: Oenanthe op maart 28, 2021, 20:25:25 PMNee, die heb ik niet. Maar voedselgebrek leidt normaal gesproken niet tot dit soort vlekken. Dat is al wat ik heb proberen duidelijk te maken.

Ok.

Maar zijn we het er dan wel over eens dat dit niet een genetische - en dus blijvende - afwijking is, maar iets wat tijdens de vorming van de veren is gebeurd?...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Er is sprake van een pigmentstoring en de oorzaak daarvan is voor zover mij bekend meestal erfelijk. Ik zie dit verschijnsel niet zo gauw tijdens de groei van de veren ontstaan maar ik laat me graag van mijn ongelijk overtuigen door iemand die beter in deze materie zit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

tekenaar

Zou het niet kunnen dat deze vogel niet helrmaal door de rui is gekomen en een paar hele oude, verbleekte veertjes tussen de nieuwe veren heeft?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/