Hoofdmenu

Wie doet zoiets?

Gestart door Ted van der Knaap, april 01, 2021, 18:48:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Al struinend vanochtend kwam ik een Scholeksterkop met stuk nekwervel tegen. Alleen dat lag in het gras!
Geen romp, poten, veren/plukresten of een ander zicht van worsteling/doodstrijd.

Het roept bij mij vragen op.

Probeer het eerst maar hier bij de Zoogdieren (hoewel de predator misschien ook een andere Vogel geweest kan zijn!)

Wie zou de dader kunnen zijn? Hoe zou zoiets gegaan zijn?
Heb altijd begrepen dat juist de kop bij predatoren geliefd is omdat daar de meeste "voedingsstoffen" in zitten.

Kan dit het werk zijn van een Vos, Hermelijn/Wezel, Bunzing of een ander roofdier?





Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/209843616/.
1 Scholekster - Haematopus ostralegus Prooi (dood)
datum: 2021-04-01
locatie: Honselersdijk - De Wollebrand - Griendplas (ZH)

foto's:





Alleen kop met stuk nekwervel aanwezig


groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

hans parlevliet

Slechtvalken leveren dikwijls hun prooi af in het nest zonder een kop. Of ze dit gedrag ook bezigen op andere momenten is mij echter niet bekend
mvg
Hans

Ted van der Knaap

Citaat van: hans parlevliet op april 01, 2021, 22:33:24 PM
Slechtvalken leveren dikwijls hun prooi af in het nest zonder een kop. Of ze dit gedrag ook bezigen op andere momenten is mij echter niet bekend

Zou het een Slechtvalk zijn geweest die 'm geslagen heeft en de romp heeft meegenomen blijft het vreemd dat er geen andere sporen te zien zijn en het lijkt dat de nek "netjes" is afgekloven en niet alleen even "afgebroken" is om het lichaam mee te nemen.

Blijft vreemd dat zoiets daar ligt los van het lichaam.

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Merel

Zodra de vogel dood is gegaan, aan wat dan ook (hoogspanningsmast, aanrijding, roofvogel, roofdier, ouderdom, ziekte) kan er wel van alles aan geknabbeld, gelikt of gegeten hebben. Ook muizen eten vlees, insecten, etc. Is dus geen eenduidig antwoord op te geven.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Ted van der Knaap

Citaat van: Merel op april 02, 2021, 13:02:35 PM
Zodra de vogel dood is gegaan, aan wat dan ook (hoogspanningsmast, aanrijding, roofvogel, roofdier, ouderdom, ziekte) kan er wel van alles aan geknabbeld, gelikt of gegeten hebben. Ook muizen eten vlees, insecten, etc. Is dus geen eenduidig antwoord op te geven.

Goeie verklaring!...  ...kan natuurlijk naar deze plek "gesleept/vervoerd" zijn en hoeft niet ter plekke daar te zijn overleden. (daarin teveel blijven hangen)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)