Watervleermuis, geluidsopname

Gestart door keesboele, april 01, 2021, 13:51:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

keesboele

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/209817562/.
1 Watervleermuis - Myotis daubentonii adult, roepend, gezien en gehoord
datum: 2021-04-01
locatie: Oirschot - Stille Wille (NB)


geluiden:
https://waarneming.nl/sounds/122381/
Geluid opgenomen bij stand 53 MHZ
Met vriendelijke groet,

Kees Boele

Rob Koelman

Dergelijke 'niet-time-expansion-opnames' zijn niet goed te beoordelen. Kan wel bij time expansion opnames.

Gedrag en biotoop kunnen aanwijzing zijn voor watervleermuis. De soort jaagt grotendeels - maar niet uitsluitend - boven water en vliegt dan op hooguit enkele decimeters boven het wateroppervlak.
Met vriendelijke groet, Rob

keesboele

Ha Rob, dank. Deze joeg naast de vijver boven de tuin. Met 51 MHz een te hoog geluid voor dwerg, dacht ik....
Met vriendelijke groet,

Kees Boele

Rob Koelman

#3
Citaat van: keesboele op april 01, 2021, 17:25:59 PMHa Rob, dank. Deze joeg naast de vijver boven de tuin. Met 51 MHz een te hoog geluid voor dwerg, dacht ik....

Uit de opname is niet met zekerheid op te maken dat de piekfrequentie van de pulsen van de waargenomen vleermuis op 51 kHz ligt. De waargenomen piekfrequentie van 51 kHz - aannemende dat deze correct is - ligt daarbij wel binnen de variatie die pulsen van de de gewone dwergvleermuis vertonen, hoewel deze meestal onder de 50 kHz ligt (typisch is rond de 45 kHz). De sonarpulsen van de watervleermuis hebben geen duidelijke piekfrequentie, maar hebben in veel gevallen de meeste energie rond de 45 kHz.

Het kan daardoor gebeuren dat je in het veld op je vleermuisdetector een vleermuis hoort waarbij je je afvraagt of het nou een 'wat droge' gewone dwergvleermuis is of een 'natte' watervleermuis...
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Wat Rob zegt.
Ik moet nog even inkomen met vleermuisgeluiden. Als ik zo naar het geluid luister, zou ik zeggen dat het te onregelmatig klinkt voor Watervleermuis. Dat is vaak een meer constante ratel. Maar uiteraard de hoek waaronder je m hoort, reflecties van geluid etc., hebben allemaal invloed op de klanken. Maar ik zou inzetten op een dwergvleermuis. Ik weet niet in hoeverre Kleine dwergvleermuis nog een optie is in jouw regio. Ook een soort waar ik geen ervaring mee heb.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Gewone dwergvleermuis ligt inderdaad meer voor de hand, maar ook ik ben nog wat 'roestig' qua heterodyne vleermuisgeluiden...
Met vriendelijke groet, Rob

keesboele

Met vriendelijke groet,

Kees Boele

Douwe van der Ploeg

Gedrag roepend past ook niet helemaal, daarmee wordt bij vleermuizen sociaal geluid bedoeld. En ik ga mee met hoogstwaarschijnlijk een dwergvleermuis.
Douwe van der Ploeg