plukresten, onbekende soort -> halsbandparkiet (?)

Gestart door Johan Bos, maart 27, 2021, 11:41:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Bos

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/209417560/.
1 Vogel onbekend - Aves indet. Prooi (dood), verzameld (in collectie)
datum: 2021-03-27
locatie: Hoogezand - Gorechtpark (GR)

foto's:


Langste staartpen is 152 mm, langste handpen 138 mm.
Groet,
Johan

whmvb

Misschien nog eens een foto met maatlat erbij? De kleuren zijn op deze foto ook niet goed te zien trouwens.

Wim
Wim van Boekel

Johan Bos

Citaat van: whmvb op maart 30, 2021, 09:04:54 AM
Misschien nog eens een foto met maatlat erbij? De kleuren zijn op deze foto ook niet goed te zien trouwens.

Wim

Nog een foto: https://waarneming.nl/waarneming/view/209417560

De maten staan in het eerste bericht.
Groet,
Johan

keesschreven

Hoi Johan,

een of andere parkiet/papegaaitje, maar daar ben ik niet zo in thuis. In ieder geval geen grasparkiet, want die zou witte bandjes moeten hebben op het midden van de veren.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

whmvb

Citaat van: Johan Bos op maart 30, 2021, 09:16:07 AM
De maten staan in het eerste bericht.

Sorry Johan, daar had ik overheen gekeken.
De tweede foto is duidelijk genoeg. Toevallig (?) heb ik jaren geleden ook eens de vrijwel complete plukresten van (zo te zien) dezelfde parkiet-achtige gevonden in de omgeving van landgoed Nienoord in Leek. Ik kon toen ook niet achterhalen om welke soort het ging, maar wellicht komt iemand anders op basis van bijgaande foto op een idee.

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

Dat lijkt inderdaad dezelfde.
De blauwe vorm van de Halsbandparkiet lijkt mij een goede mogelijkheid.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

jeroen vinke

En dat terwijl de halsbandparkietenpopulatie in Noord-Nederland laag is. 2 maal plukresten van de minder voorkomende blauwe variant lijkt me wat dat betreft niet waarschijnlijk.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Henri van Dodeweerd

Wie zegt dat ze tot de wilde populatie behoren, Jeroen? Het kunnen net zo goed ontsnapte exemplaren zijn. Die worden vaak ook nog eens sneller gepakt, dan de (ver)wilde(rde) exemplaren...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Johan Bos

Bedankt voor de reacties. Ik ben nog niet overtuigd van Halsbandparkiet. Daarvan zijn de staartpennen toch een behoorlijk stuk langer volgens mij.
Groet,
Johan

whmvb

De staartpennen zijn inderdaad aan de korte kant, maar ik vind op Birds of the world geen enkele parkiet-achtige die een dergelijk blauwig kleed heeft behalve ... de Halsbandparkiet. Dus wellicht een jong beest of vrouwtje oid??

Wim
Wim van Boekel

Johan Bos

De handpennen komen in lengte, kleur en patroon sterk overeen met die op featherbase.info
Bij de staartveren varieert de lengte behoorlijk; misschien lagen de langste (de middelste) gewoon niet bij de plukresten. Ik zie ook geen andere mogelijkheid dus ik zet hem op Halsbandparkiet met een vraagteken. Bedankt nogmaals voor het meedenken!
Groet,
Johan