mysterieus wespje uit driedistelpalpmot....

Gestart door Jeroen Hoek, februari 22, 2021, 22:42:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

Hoi! ik had eind november voor de lol wat driedistel-bloemhoofdjes meegenomen uit Meijendel, om de driedistelpalpmotjes die er in zaten uit te kweken en dan weer daar als imago vrij te laten. de palpmotjes zelf zijn nu nog rups, en leven allemaal nog, op een na. Uit dat bloemhoofdje kwam geen motje, maar een klein groen Wespje met rode ogen. Het rupsje heeft het niet overleefd. Ik heb het wespje (nu nog levend) verzamelt. Is dit wespje interessant? ik kan nergens wat vinden over parasieten van de driedistelpalpmot




met vriendelijke groet, Jeroen

paulhoekstra

Het wespje is een bronswesp uit de familie Pteromalidae. Volgens de chalcidoidea database zijn er geen soorten bekend van Metzneria aestivella, wel 1 soort van Metzneria lappella (Klispalpmot). Als je de overleden rups kan vinden met daarin de pop van deze pteromalidae, dan is het de moeite waard om die allemaal te bewaren.
groeten,
Paul

Jeroen Hoek

is de Pteromalidae een parasitaire familie? als dat zo is, dan moet hij uit een van de Metzneria aestivella's komen.
de rupsjes zitten in een dichte glazen pot, zonder andere soorten erin. Mogelijk vind ik nog meer poppen of wespjes
met vriendelijke groet, Jeroen

Fonsv

Ja, alle bronswespachtigen zijn parasitair, soms zelfs hyperparasitair. :) Mooi!
Nieuwsgierig naar wespen in de Benelux? Neem dan zeker een kijkje in deze facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/wespen/

Een interessante groep voor sluipwespen en schildwespen in continentaal Europa: https://www.facebook.com/groups/627045798106763/

Jeroen Hoek

Citaat van: Fonsv op februari 28, 2021, 09:57:21 AM
Ja, alle bronswespachtigen zijn parasitair, soms zelfs hyperparasitair. :) Mooi!
als dat zo is, en er zijn volgens de boekjes geen parasieten op Metzneria aestivella bekend, is het dan misschien een nieuwe soort (voor Nederland)?
met vriendelijke groet, Jeroen

Rayan Majoor

Nieuwe soort, of nieuwe sluipwesp-gastheer relatie (of verkeerde determinatie van de rups, maar we gaan er maar even van uit dat de determinatie wel klopt :) )
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paulhoekstra

Die bronswespjes zijn klein en er kunnen meerdere insecten in een bloemhoofdje zitten, 1 kleine pop van een kevertje of vlieg zie je zo over het hoofd. Bij een nieuwe gastheer-relatie is het van belang om ook echt de pop bij de rups te kunnen vinden en dat is ook echt noodzakelijk als je het wilt publiceren. Het zou niet voor het eerst in de geschiedenis zijn dat men op het verkeerde spoor wordt gezet door een bijvangst die over het hoofd werd gezien.
groeten,
Paul

Jeroen Hoek

#7
Dat kan zeker, ook al heb ik de bloemhoofdjes goed ge analyseert. wat mogelijk ook kan, is dat een van de mysterieuze vliegenlarven geparasiteerd was? daar had ik er een van verzamelt, in de zelfde pot.
en zijn ze te determineren zonder de gastheer te weten? (Ik heb hem nog steeds in mijn collectie, ik kan hem zo opsturen)


met vriendelijke groet, Jeroen

Jeroen Hoek

Wow, draai ik weer die pot open, zit er nog een sluipwesp in!
dit keer een grotere, valt hij te determineren? (ook deze heb ik (nu nog levend) in mijn collectie om op te sturen)




met vriendelijke groet, Jeroen

Augustijn De Ketelaere

#9
Ik ben wel geïnteresseerd in beide wespen om ze te determineren... zou je ze kunnen opsturen in ethanol?