Opmerking Alexander:
volgens BENSON heeft C. pectinicornis een langere cerci (meestal langer dan de legboor).
Het heeft korte antennes met een lengte / breedte-verhouding van de basale antennesegmenten is 3/1.
De uiteinden van het derde en vierde antennesegment zijn langwerpig als kleine tanden.
C. compressicornis heeft een korte cerci, meestal korter dan de legboor.
Maar de antennes zijn langer. De lengte / breedte-verhouding van de basale antennesegmenten is 4/1.
De antennes hebben de gebruikelijke vorm.
Heb even 2 foto's opgezocht van Cladius pectinicornis en van Cladius compressicornis. Heb beide foto's van hieronder gemakshalve ook nog even toegevoegd aan die waarnemingen. Beide beestjes zijn onderzocht door Ad Mol. Zijn opmerking bij C. pectinicornis: "Op basis van de vorm en relatieve lengte van de zaagschede (t.o.v. de cerci) en de vorm en verhoudingen van de antenneleden maar één conclusie trekken. Dit is Cladius pectinicornis. Ik heb geen verklaring voor de kleurverschillen bij de larven. De enige manier om meer te weten te komen is te proberen om nog maar eens wat meer Cladius van roos uit te kweken."
Dus de kleur en tekening van de larven kan nogal variabel zijn. Of dat voor de keuze van de waardplant ook geldt, durf ik niet te zeggen, maar mijn gevoel zegt van niet. (Ondanks je kweek van Nematus lucidus op zowel Meidoorn als Sleedoorn).
Als ik naar de cerci van jouw beestje kijk dan neig ik toch naar Cladius pectinicornis, ook al vanwege de voedselplant. De antennes zijn op mijn foto's helaas onvoldoende scherp om dat goed te beoordelen. In elk geval voor mij. De tarsen van de achterpoot van compressicornis zijn bij mijn exemplaar vrij donker, maar weet niet of dat een determinatiekenmerk is. Heb er maar een. Bij alle C. pectinicornis zijn de tarsen van de achterpoot lichter. Bij jouw exemplaar lijkt die ook lichter, dus wijst misschien ook eerder op pectinicornis. Wie het weet mag het zeggen. Dus misschien toch maar opsturen naar Ad Mol voor onderzoek? Of vraag anders Ad even of hij aan de hand van je foto's een uitspraak kan doen.
Cladius pectinicornis (
https://waarneming.nl/observation/122645614/)
Cladius compressicornis (
https://waarneming.nl/observation/171845206/)
De kortere cerci zijn hier duidelijk zichtbaar..