Hoofdmenu

Wijngaardslak

Gestart door Bram Rijksen, mei 01, 2005, 00:46:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

Hoe schaars zijn Wijngaardslakken nou eigenlijk, en dan mn in het midden des lands?
We kwamen deze tegen tijdens een verjaardagspartijtje van mijn zoon; om de boel ook nog educatief verantwoord te houden, gingen we op zoek naar 'kleine beestjes' in het bos. Deze was allesbehalve klein... http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=242286
Alvast bedankt voor de reacties en vriendelijke groet,

Bram Rijksen

Thijs Fijen

Volgens mij zijn ze redelijk zeldzaam, hoe meer naar het noorden hoe zeldzamer. Alleen in zuidlimburg zijn ze algemeen. En dan ook echt algemeen.  
Thijs Fijen

Pim

De wijngaardslak is een exoot door adel in ons land gekomen.
Ze zijn algemeen tot zeer algemeen in de Kennemerduinen en enkele andere aangrenzende gebieden. Je kunt er na een regenbui honderden tellen.

groet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

boogey55

Volgens mij heeft het met kalkhoudende grond te maken.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Mark van Veen

#4
De echte wijngaardslak tref je volgens mij redelijk goed aan in Zuid-Limburg en de kalkrijke duinen. Op de zandgronden, zoals bij mij in Zeist maar ook nabij de duinen, tref je een kleinere verwant regelmatig: de segrijnslak. Dit is een kleine wijngaardslak, waarbij op het huis witte golvende dwarslijntjes zitten.

Zie http://www.knnv.nl/slakken/slakken.htm voor een vergelijking van de soorten.

Mark
groet,

Mark van Veen

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Bram Rijksen

Dat is nu precies het probleem: volgens de info zitten ze vooral (of alleen maar?) in Limburg en enkele duingebieden. En volgens mij is dit http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=242286 geen Segrijnslak, toch? En niet in de duinen of in Limburg, maar onder de rook van Utrecht.

"De wettelijk beschermde wijngaardslak (Helix pomatia - Burgundy Snail) komt in ons land slechts in Zuid-Limburg,
op sommige plekjes in de duinen en bij particulieren voor, waar hij is uitgezet."

Mark van Veen

Lijkt me een echte wijngaardslak.  Ontsnapt? Uitgezet? Vraag de kok van het
Pannekoekenhuis eens  :D

Mark
groet,

Mark van Veen

gardensafari

Lijkt mij de echte wijngaardslak, vooral gelet op zeer lichte lichte kleur van het lichaam. De segrijnslak heeft een donkerder lichaam.
Overigens komt de wijngaardslak echt niet alleen in Limburg voor, maar overal waar de grond kalkhoudend is. Hij wordt in het oosten van Nederland bijvoorbeeld ook aangetroffen bij Winterswijk (echt in het wild en niet uitgezet). De zandgronden in midden Nederland zijn hem meestal te zuur.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Edwin

Ik weet dat er in IJhorst Overijssel ook een kleine populatie wijngaardslakken zit in een particuliere tuin deze slakken houden hier al zo`n 20 jaar stand, en ze zijn ooit meegenomen van een vakantie.

Andre321

#10
Effe checken en tot mijn verrassing is de wijngaardslak inderdaad bekend van centraal utrecht en niet alleen van kalkhoudende grond in Limburg en de duinen!

Kaartje wijngaardslak op de site van aanemoon


Marcel  

boogey55

Wonderlijk. Wat is er in Het Gooi te vinden??
Groet, Pim Frijling
Wolvega

andre

Hoi Mensen

ik woon bijna in de meest noordoostelijke hoek van Groningen (bijna Duitse grens) en ook in mijn tuin kruipen ze vrolijk rond .
de beesten ( een paar) zijn 10 jaar terug door een bewoner vanuit Frankrijk meegenomen .
het lijkt er op dat de aantallen nog steeds toe nemen , en ze worden steeds meer buiten het uitzet gebied gevonden .
zo zie je maar dat de slakken ook op de vette zeeklei van Groningen uit de voeten  kunnen .
                                                Andre  
Andre Boven

jack41

hallo
ik zelfs woon in limburg en wel in maastricht
hier bij ons komt de wijngaardslak wel veel voor
voor al in het natuurgebied de hogefronten
ze leven daar tussen de beplanting en zitten ook op de muren zelfs
het is altiujd mooi om ze te zien  

laatvlieger

Ook in Epse bij Gorssel zit een populatie wijngaarsslakken
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

gardensafari

CiteerOok in Epse bij Gorssel zit een populatie wijngaarsslakken
:D Gelet op de gegoedheid van de buurt waar je het over hebt, zullen die wel uit de keuken zijn ontsnapt  :lol:

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

PKAN

#16
Citeer
CiteerOok in Epse bij Gorssel zit een populatie wijngaarsslakken
:D Gelet op de gegoedheid van de buurt waar je het over hebt, zullen die wel uit de keuken zijn ontsnapt  :lol:

Groetjes,

Hans
Goede buurten? Ik heb een klein vermoeden dat biologen er ook mee lopen te slepen en de meeste biologen die ik ken zijn niet zo rijk... maar dat laatste kan aan mijn netwerk liggen.  :(

Ik kwam namelijk Wijngaardslakken tegen in de rotstuin van de botanische tuin Wageningen (Dreijen) en in de heemtuin in Arnhem (Presikhaaf). Ik hou hierbij een kleine slag om de arm: nav mijn vonst kwam ik op dit forum terecht en hier lezende blijkt er ook zoiets als een "segrijnslak" te bestaan. Ik zal de volgende keer eens kijken of ze een licht of een donker lichaam hebben. Is dit voldoende voor het determineren?

De hortus botanicus van Nijmegen (Arcadie) ligt wel in een goede buurt, maar geen grote slakken gezien. Toch een mooie rotstuin, dus wat niet is kan nog komen. De tuin is nog niet zo oud.

laatvlieger

Segrijnslak is vrij eenvoudig te herkennen. Ze zijn zowieso kleiner. Maar bekijk maar even wat plaatjes op internet of elke willekeurige tuin in Nederland... ze zijn namelijk een echte plaag geworden. Je kunt ze trouwens ook eten die segrijslakken en die zijn niet beschermd in tegenstelling tot de wijngaardslak.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

PKAN

CiteerSegrijnslak is vrij eenvoudig te herkennen. Ze zijn zowieso kleiner. Maar bekijk maar even wat plaatjes op internet of elke willekeurige tuin in Nederland... ze zijn namelijk een echte plaag geworden. Je kunt ze trouwens ook eten die segrijslakken en die zijn niet beschermd in tegenstelling tot de wijngaardslak.
Ik heb inmiddels een betere afbeelding gezien, inderdaad heel herkenbaar. In de botanische tuin in Wageningen en in de heemtuin bij Presikaaf in Arnhem zitten dus echt wijngaardslakken.

Ik denk trouwens niet dat ik ze ga eten.

tekenaar

De Wijngaardslakken uit Utrecht stammen van (o.a.???) uitzettingen in de oude botanische tuin (Lange Nieuwstraat als ik me niet vergis).

Individuele huisjesslakken (zowel wijngaardslakken als een heel aantal andere soorten) kunnen tientallen jaren oud worden dus 'in stand blijven van een populatie uitgezette slakken' kan ook simpelweg betekenen dat een paar individuen het lang overleven. Het hoeft dus niet te betekenen dat ze zich daadwerkelijk voortplanten.

Ik vraag me overigens sterk af wat dit soort acties (uitzettingen) betekent voor de plaatselijke (slakken) fauna. Volgens mij is er vrijwel niets bekend over concurrentie tussen soorten en ziekteoverdracht, bijvoorbeeld.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

JanHein

#20
CiteerDe Wijngaardslakken uit Utrecht stammen van (o.a.???) uitzettingen in de oude botanische tuin (Lange Nieuwstraat als ik me niet vergis).

Individuele huisjesslakken (zowel wijngaardslakken als een heel aantal andere soorten) kunnen tientallen jaren oud worden dus 'in stand blijven van een populatie uitgezette slakken' kan ook simpelweg betekenen dat een paar individuen het lang overleven. Het hoeft dus niet te betekenen dat ze zich daadwerkelijk voortplanten.

Ik vraag me overigens sterk af wat dit soort acties (uitzettingen) betekent voor de plaatselijke (slakken) fauna. Volgens mij is er vrijwel niets bekend over concurrentie tussen soorten en ziekteoverdracht, bijvoorbeeld.
Over concurrentie :

Wijngaardslakken (Helix Pomatia) roven wel eens eieren van andere slakken omwille van kalk!

Verder als je Helix Aspersa (Segrijnslak) vindt in een gebied waar Helix Pomatia zit....dan zal eerstegenoemde snel overheersen d.w.z. in aantal...die planten zich véél sneller voort al geldt: in wild gebied heeft Aspersa het juist moeilijker in ons land...niet genoeg "lekkers" te vinden :)

Harald

in de kennemerduinen zit een zeer grote groep van de wijngaardslak.
's zomers kan je na een regenbui bijna niet meer normaal fietsen daar.

ik heb er zelf ook erg veel gevonden in het Schoterbos, dat aan de rand van Haarlem ligt.
grootste vondst was 24 exemplaren in een uurtje tijd, zonder echt te zoeken.

wimtegels

Als ik het goed begrijp is de wijngaardslak ooit geimporteerd en uitgezet om culinaire redenen.

De segrijnslak is inheems. De eerste is beschermd de tweede mag je vangen en opeten.

De exoten worden dus beschermd te koste van de inheemsen.

Als Geert en Rita dat horen geen ze zich misschien alsnog met natuurbeheer bemoeien :gap:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

alegro

CiteerAls ik het goed begrijp is de wijngaardslak ooit geimporteerd en uitgezet om culinaire redenen.

De segrijnslak is inheems. De eerste is beschermd de tweede mag je vangen en opeten.

De exoten worden dus beschermd te koste van de inheemsen.
Ook de Segrijnslak is een exoot. ;)

Van nature komt hij voor in het Middellandse Zeegebied, maar nu is het zo onderhand een kosmopoliet geworden. In Nederland vind je hem vrijwel alleen in direct onder menselijke invloed zijnde terreinen zoals tuinen, parken, braakliggende grond e.d.

De Wijngaardslak houdt het nog netjes, maar de Segrijnslak gedraagt zich hier echt als een invasieve soort.
Grüezi mitenand,
Arjan

bruggeman

In de oude hortus in Utrecht woekert de echte wijgaardslak ook geweldig. A;ls je daar bij nat weer loopt moet je erg uitkijken anders hoor je voortdurend "krak, krak".

Wat detreft Helix aspersa. Ik ben en was een enthousiast tuinierster en destijds ook een enthousiast malacologe. En in de 80-er jaren  toen wij net een aantal jaren in Zeist woonden ontdekte ik tot mijn vreugde een Helix aspersa in de tuin, de allereerste in al die jaren. Ik heb nooit begrepen waar hijn vandaan kwam, tuinplanten, vacantie? Het enige wat ik zeker weet is dat het de eerste was en dat er in de directe omgeving geen voorkwamen. Inmiddels is hij waarschijnlijk de meest talrijke slakkensoort in onze tuin.

In Zeistwest is hij ook talrijk (ik weet niet of hij daar ook zo'n relatieve nieuwkomer is. Daar zit hij geregeld ook heel hoog in bomen.

Foto 1 belletjes blazend (getergd?) exemplaar
groet,
Ida

bruggeman

#25
Samen met Cepaea in een hoge struik
groet,
Ida

han.endt

#26
In de jaren tachtig was de Segrijnslak in Enkhuizen al zeer algemeen.

wimtegels

In het Roerdal ook. Maar ik heb begrepen dat de wijngaardslak zich sneller voortplant als de segrijnslak.

Wie weet nu hoe het echt zit en sinds wanneer beide soorten in NL voorkomen?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

bruggeman

In de Fauna van Nederland, 1933 zegt van Benthem Jutting over de wijngaardslak:

Algemeen in Zuid-Limburg ook fossiel. Verder in Nederland bekend van een aantal verspreide vindplaatsen. Gittenberger e.a.  (Lanslakken van Nederland, 1984) merken op dat deze verspreide vindplaatsen vaak tijdelijk zijn. Het is dus een echte autochtoon in Zuidlimburg.

Van Helix aspersa zegt van Van Betnthem Jutting: in Nederland steeds in de nabijheid van menselijke nederzettingen, nooit echt "wild". Gittenberger e.a. voegen heir eigenlijk weinig aan toe., behalve dat het voorkomen de soort op sommige plaatsen het karakter van een plaag heeft aangenomen.

gr Ida
groet,
Ida