Hoofdmenu

Onbekend schedel

Gestart door Ruude333, maart 28, 2021, 18:39:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ruude333

Heeft 1 van jullie een idee van welk dier het schedel links bovenin kan wezen?
B.v.d

Rob Koelman

Heb je meer foto's?

Op grond van de vorm van de kiezen in ieder geval een roofdier, mogelijk een zeer jonge vos of hond.
Met vriendelijke groet, Rob

Ruude333

Close up foto's

Ruude333

Close up foto's

Ruude333

Close up foto's

Rob Koelman

Ok.

Ik zie op de foto's nog steeds een schedel van een erg jong roofdier, waarbij ik vooral denk aan vos of hond. Ik heb onvoldoende praktijkervaring met dergelijke schedels van juveniele dieren om er een meer zekere determinatie aan vast te plakken.

(Schedeltje is in principe prima te determineren, maar dan met gebruikmaking van een zgn. referentiecollectie, waarin voorbeelden van botten van soorten in meerdere leeftijdsstadiums zijn opgenomen...)
Met vriendelijke groet, Rob

ronris

Citaat van: Rob Koelman op maart 28, 2021, 20:12:59 PM
Ok.

Ik zie op de foto's nog steeds een schedel van een erg jong roofdier, waarbij ik vooral denk aan vos of hond. Ik heb onvoldoende praktijkervaring met dergelijke schedels van juveniele dieren om er een meer zekere determinatie aan vast te plakken.

(Schedeltje is in principe prima te determineren, maar dan met gebruikmaking van een zgn. referentiecollectie, waarin voorbeelden van botten van soorten in meerdere leeftijdsstadiums zijn opgenomen...)
kunnen we wasbeer of wasbeerhond uitsluiten??

Rob Koelman

#7
Citaat van: Rob Koelman op maart 28, 2021, 20:12:59 PMOk.

Ik zie op de foto's nog steeds een schedel van een erg jong roofdier, waarbij ik vooral denk aan vos of hond. Ik heb onvoldoende praktijkervaring met dergelijke schedels van juveniele dieren om er een meer zekere determinatie aan vast te plakken.

(Schedeltje is in principe prima te determineren, maar dan met gebruikmaking van een zgn. referentiecollectie, waarin voorbeelden van botten van soorten in meerdere leeftijdsstadiums zijn opgenomen...)

Citaat van: ronris op maart 31, 2021, 07:59:09 AMkunnen we wasbeer of wasbeerhond uitsluiten??

Voor wasbeer zie ik teveel zaken die niet kloppen (vergeleken met afbeeldingen van wasbeer schedels op internet). Wasbeerhond is in principe ook een kandidaat, maar de kans om die te vinden is een stuk kleiner dan resten van vos of hond (er van uitgaande dat het om vondsten uit Nederland gaat).
Met vriendelijke groet, Rob