Bonte Haarmuts (O. stramineum)? => Gewone Haarmuts (O. affine)

Gestart door RamonVerstraaten, maart 28, 2021, 15:53:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

RamonVerstraaten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Hopelijk heb ik het zo goed in beeld gebracht. Er zouden haren te zien moeten zijn bij de basis van het kapsel maar ik zie ze niet  :huh:? Welke soorten zijn nog meer een optie? Ik heb wat materiaal verzameld dus kan evt. nog nader onderzoek plegen  :blink:.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/209452686/.
1 Bonte haarmuts - Orthotrichum stramineum veldwaarneming
datum: 2021-03-27
locatie: Alphen aan den Rijn - Kerk en Zanen (ZH)

foto's:



alphen aan den rijn - kroospad
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Pluijm

Dag Ramon,
Soms lukt het niet bij elke stengel om meteen die haren in beeld te krijgen. Soms zitten de vrij lange haren binnen tegen de blaadjes aangedrukt en duw je de haren dan met de bladen opzij. De beste methode is om met horlogemakerspincet een topdeel van een plantje van onder naar boven helemaal blaadje voor blaadje te strippen, in een druppel water. Bij de laatste blaadjes zie je dan de haren verschijnen, ze kunnen ook wel afvallen, ze zijn ongeveer 1 mm lang.
Ik geef O. stramineum nog steeds de grootste kans, maar O. affine wil ook wel eens zulke donkere topjes aan de huikjes hebben zoals bij dit exemplaar. Dan kijk je naar de huidmondjes op het kapsel, die verschillen sterk bij beide soorten.
Dan wel een microscoop 100x of 400x nodig, ik weet niet of je die hebt: je snijdt een sporenkapsel in de lengte door (scheermesje), sporen verwijderen, met buitenkant naar boven elke kapselhelft controleren op huidmondjes: O. stramineum huidmondjes ingezonken, O. affine oppervlakkig.

Als de kapselbasis toch echt kaal is (geen stramineum) en toch de huidmondjes ingezonken zijn (geen affine), dan blijven niet veel opties over.
Als het niet lukt kun je het ook toesturen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

RamonVerstraaten

Dag Arno,
ik vrees dat ik er meer als een houthakker dan als een horlogemaker doorheen ben gegaan, dus het zou best kunnen dat er haren zijn afgebroken... het beste lijkt me dat ik het eerst zelf nog een keer probeer in beeld te brengen, als het dan weer niet lukt dan zou ik het graag opsturen. Er staat hier in de wijde omgeving pas één stip van O. stramineum op de verspreidingsatlas en het zou zonde zijn om al het materiaal te verpesten.
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

RamonVerstraaten

Dag Arno,
het gaat me niet lukken denk ik om die haren in beeld te brengen, of ze zitten er gewoon niet  :blink:. Ik heb nu nog twee plukjes met ongeveer 10-15 kapsels, zal ik er een opsturen ter determinatie?
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Pluijm

#5
Ja stuur maar een plukje op. Kan in een gewoon A6 envelopje.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

RamonVerstraaten

Bedankt dat je het wilt onderzoeken Arno, doe het vanmiddag op de bus
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Pluijm

Hoi Ramon, zojuist je plukje bekeken. Je had inderdaad geen haren kunnen vinden, want die zijn er niet  :blink:.
Het is toch inderdaad de Gewone haarmuts, Orthotrichum affine. Die valt onder de microscoop meteen op door de oppervlakkige huidmondjes. Soms heeft de Gewone haarmuts ook wel eens een donker tipje aan het huikje, en als de pollen dan ook nog compact zijn, word je op het verkeerde been gezet. Dank voor het toesturen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

RamonVerstraaten

Nog nooit zo blij geweest met een Gewone Haarmuts, snapte het al niet dat ik die haren maar niet tegenkwam  :blink:. Bedankt voor het onderzoeken, ik zal het bij de waarneming vermelden
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten