Onderscheid vraatsporen gekraagde wespvlinder en wilgenhoutrups?

Gestart door Rob Koelman, maart 27, 2021, 14:08:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Onderstaande vraatsporen kwam ik onlangs tegen in een lage wilg in de gemeente Lienden. Tot grofweg een jaar geleden zou ik dit benoemd hebben als vraatsporen van de wilgenhoutrups (Cossus cossus). Echter, ook de wilgenwespvlinder (Synanthedon formicaeformis) gekraagde wespvlinder (Sesia bembeciformis) maakt dit soort sporen. Ik heb begrepen dat karakteristiek voor deze laatste soort is dat de openingen van de gangen laag in de stam zitten, wat ook bij mijn waarneming het geval is. Daarom ingevoerd als onzekere wilgenwespvlinder.

De admin van dienst geeft echter aan vanwege de grootte van de gaten eerder aan wilgenhoutrups te denken, of eventueel zelfs gangen van een keverlarve.

Weet iemand hoe de vraatsporen van bovengenoemde soorten betrouwbaar te onderscheiden? En hoe nu mijn waarneming te benoemen?


https://waarneming.nl/observation/208938022/.
1 Wilgenwespvlinder - Synanthedon formicaeformis mijn, foeragerend, sporen
datum: 2021-03-15
locatie: Lienden - Beemdsestraat (GE)

foto's:


Met vriendelijke groet, Rob

Elachista

Nee, dat lijkt mij onmogelijk formicaeformis. Die leeft vooral in gallen, dacht ik. Dit is cossis. Mooie ronde openingen zouden nog bembeciformis kunnen zijn maar die zit meestal wat lager meen ik.
Groet,
Tymo

clearwing

Zoals Tymo al aanhaalt: dit is zeker geen S. formicaeformis. Die leeft inderdaad in gallen maar ook in beschadigde delen van takken en stammen.
En S. bembeciformis valt ook weg, inderdaad wegens de (niet ronde) vorm van de gaten. Zelfs door spechten gemaakte gaten bij het roven van de rupsen/poppen van deze soort zien er compleet anders uit.
Ik blijf dus bij Cossus cossus of eventueel keverlarven.
Mvg, Theo Garrevoet.

Rob Koelman

Dank voor de reacties.

Ik ben er ondertussen achter dat waar ik sprak van wilgenwespvlinder (Synanthedon formicaeformis) ik eigenlijk gekraagde wespvlinder (Sesia bembeciformis) bedoelde.

Ik ga er naar aanleiding van bovenstaande reacties van uit dat het bij mijn waarneming om vraatgangen van wilgenhoutrups (Cossus cossus) gaat en heb de naam bij de waarneming aangepast.

Wel wil ik aangeven dat de tussen de foto's van goedgekeurde waarnemingen van vraatgangen van gekraagde wespvlinder (https://waarneming.nl/soort/photos/9612?from=1980-01-01&to=2021-03-27&sex=&id_kleed=108&os=1&id_akt=0&licentie=0&only_rated=0&only_approved=1&type_foto=0&maand=0&page=1) ook meerdere zitten waarbij ik de vraatgangen toch best wel vind lijken op de gaten op mijn foto's. Het is me in die gevallen dan ook niet duidelijk waarom het dan toch om gekraagde wespvlinder zou moeten gaan, en niet om wilgenhoutrups.

Met vriendelijke groet, Rob