Nieuwe werkwijze bugs/wensen

Gestart door SlechtValk, maart 24, 2021, 00:23:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Citaat van: Julian op maart 23, 2021, 17:21:54 PM
...
Ik snap best dat je bij fouten en bugs onderscheid wil maken tussen dringende en minder dringende zaken maar minder dringende fouten af doen als wens klopt gewoon niet.
...

Ik ben het helemaal met je eens Julian. Veel mensen kunnen het onderscheid tussen een werkelijke bug in de software en iets wat gewoon onhandig werkt, maar niet technisch fout werkt, niet of moeilijk onderscheiden.

Persoonlijk heb ik al een aantal keer gemerkt dat ik een ruimere definitie van het woord "bug" heb, dan Hisko dit heeft.
Dit komt de sfeer ook niet ten goede, als je elke keer je frustraties (omdat het systeem gewoon niet doet wat je ervan verwacht, of wat er beloofd wordt) moet verantwoorden en verdedigen.

Persoonlijk vind ik de insteek die gedaan is bij ObsMapp erg goed, dat vragen, opmerkingen en bugs (over de software) samen genomen worden (ik zou dit niet in één topic doen, maar daar kom ik later op terug). Dan hoeft de gebruiker zich geen zorgen te maken om "berispt" te worden dat het op de verkeerde plaats staat, en is het uitnodigend om zaken die onduidelijk zijn, of misschien zelf echt technisch fout gaan, te melden.

Ik snap dat er behoefte aan opschoning nodig was, mij zijn de grote topics met honderden, zo niet duizenden reacties (ook) een doorn in het oog (mijn vermoeden is dan ook dat dit de aanleiding is van de nieuwe werkwijze m.b.t. het bugs-topic), maar de nu gehanteerde "oplossing" is wat mij betreft ook niet bevredigend.
Niet alleen verdwijnen er legitieme opmerkingen in de prullenbak, waardoor de historie ervan niet meer terug te vinden is, maar bovendien mist er vaak een terugkoppeling naar de melder na de oplossing, en valt er later niet meer naar te verwijzen als een zelfde opmerking/bug/wens gepost wordt. Mijns inziens is in dit opzicht het verwijderen van dit soort reacties zeer onwenselijk.

Als ik het voor het zeggen zou hebben... droom droom droom...
Zou ik in dit forum een nieuw (sub) board aanmaken (bijv.) "Observation international > Informatie > Software Fouten - Wensen - Bugs - Wishes" (als je waarneming.nl, waarnemingen.be en observation.org samen neemt) correct me if i'm wrong, maar mijns inziens gelden de meeste werkelijke bugs over alle Observation international zustersites, sommige bugs en ook wensen zijn meer regionaal gericht, maar dat is op zich geen probleem. Als je het echt per zustersite wilt scheiden (naar mijn mening niet zinvol en minder overzichtelijk) kan het natuurlijk "Observation international > Informatie > [waarneming.nl|waarnemingen.be|observation.org] > Software Fouten - Wensen - Bugs - Wishes".
In dit nieuw te maken board staat een sticky topic zoals het huidige bugs-topic, maar in dit geval read-only... alleen door beheerders te editen (zoals het aanpassingen-topic) dit vormt de basislijst voor wat voor bugs er momenteel onder handen zijn. Eventueel een tweede sticky, met uitleg over hoe rapporteer ik een bug of doe ik een feature-request (hierin kun je het belang van links benadrukken Hisko  ;) ).

Voorts wordt elke nieuwe bug, of elke nieuwe wens als een apart topic geplaatst.
Op deze manier kan elk verzoek, elke wens, elke bugreport afzonderlijk beantwoordt worden, en lopen ze niet door elkaar (Dat is mijns inziens momenteel ook een probleem, waardoor regelmatig meldingen aan de aandacht ontsnappen). Wordt iets als een "ernstige" bug gezien, zal Hisko (of welke beheerder dan ook) de bug toevoegen aan de lijst van eerder genoemd sticky bugs-topic met verwijzing naar het specifieke topic van de melding.
Discussie en verdere vragen en verduidelijking over het onderwerp kunnen in het topic van de specifieke melding behandeld worden.

In het topic over het specifieke verzoek kan gemeld worden wanneer het in behandeling genomen is, en wanneer het opgelost is. (op dat moment kan het uit het sticky bugs-topic verwijderd worden op den duur).

Ik heb zelf op deze manier al een aantal keer gewerkt (bijv. Muskuseend, Canadese gans, Kleine zwaan (overigens in ander opzicht ook gerelateerd aan het onderwerp van Julian), Vreemde waarneming/waarnemer en dit topic in zichzelf), door een topic aan te maken en in het bugs/wensen topic daarnaar te verwijzen. Maar het zou mooi zijn als het hiervoor standaard ingericht wordt en niet tussen overige onderwerpen en discussies terecht komt.

Al met al een lang betoog, voor een nieuwe, naar mijn mening, overzichtelijkere, manier van werken...
Ik heb het geprobeerd zo duidelijk mogelijk uit te leggen, maar het blijft mijn eigen belevingswereld, dus het kan minder duidelijk zijn dan ik denk... mochten er vragen zijn, laat het vooral weten...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Voor de gebruiker zou een verzameltopic ook veel makkelijker zijn, maar niet voor de daadwerkelijke verwerking.
De werkwijze van ontwikkelaars ligt duidelijk anders dan in de php tijd.
Alles worden in sprints opgepakt, ook bugs, tenzij de bug zeer ernstig is.
Als je 1 grote bak met wensen en bugs hebt is dat niet meer overzichtelijk te krijgen (op het forum).
Veel 'wensen' zijn volkomen logisch (zoals die van Julian), maar het zal geruime tijd duren voordat deze gerealiseerd worden.
Op dit moment staan 28 bugs en 72 wensen in de wachtrij om opgepakt te worden tijdens een sprint.
Deze zaken moeten een plaatsje krijgen tussen allerlei andere projecten zoals stagbeetle, obsidentify 2.0 etc.
Een sprint duurt 3 weken gevold door een oplevering.

Je zou wel op het forum 1 bak kunnen hebben met 'dit moet anders' en dat ik die zaken verplaats, maar dat laatste is niet altijd even makkelijk.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

#2
Op zich maakt het me niet uit waar ik een vermoedelijke hybride bug x wens kan registreren maar dit topic is (in de huidige opzet) alleen voor 'zuivere' wensen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,443812.0.html
Misschien ligt het aan mij maar bij het doorgeven van iets dat duidelijk niet functioneert zoals het zou moeten, voel ik me daarin niet erg serieus genomen als het een wens wordt genoemd. Het wensentopic hernoemen naar 'Doorgeven wensen en niet-dringende fouten/bugs' o.i.d. is wellicht een goede voorlopige oplossing? Dan laat men Hisko's echte bug-topic waarschijnlijk ook meer met rust.

Verder is het inderdaad logisch dat op den duur het één en ander verder samengevoegd wordt tussen de forumonderdelen van Waarneming.nl en Observation.org. De forumtransitie van Waarneming.nl naar Observation International is al aan de gang dus dat komt vast goed.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0