Naaktslak met kiel Leeuwarden

Gestart door Merel, maart 22, 2021, 13:12:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/209108792/.
1 Bos-aardslak - Lehmannia marginata levend dier
datum: 2021-03-22
locatie: Leeuwarden - Kleine Wielen (FR)





Op smeerboom (nachtvlinderen).
Ik dacht eerst aan een kielnaaktslak, maar de soorten die in de KNNV veldgids staan, komen niet echt overeen. Obs ID zegt Bos-aardslak. Daar kan ik me wel in vinden, maar daar kom ik niet uit als ik de sleutel uit de veldgids volg. Hulp graag!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Tello Neckheim

Is goed hoor, wel onvolwassen slak. Best leuke soort voor Friesland. Is bewoner van habitat met oude bossen/bomen. De slak heeft niet echt een kiel maar een licht gekleurde lijn op de kielzijde. De tuberkels zijn ook kenmerkend; lichtgekleurd met donkergekleurde kanaaltjes, onregelmatig gevormd en soms wel grof vergeleken met Arion soorten.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Merel

Nou toch wel erg leuke vondst dan! Ik doe niet zoveel met naaktslakken. Ik vind ze moeilijk te determineren en meestal kom je steeds dezelfde algemene soorten tegen. Maar gisteravond viel deze me op en aangezien we niet alleen de nachtvlinders checkten, maar ook naar kevertjes en andere soorten zochten, besloot ik m te fotograferen. Maar goed ook.
Het biotoop is bestaat uit bomen van zo'n 40 jaar oud. Onder andere eik, esdoorn, es, meidoorn, populier en wilg. De ondergroei bestaat onder meer uit roos, kamperfoelie en braam. Er groeien varens en de bodem is rijk aan bladafval.
Dank je voor je uitleg. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer