Hoofdmenu

Blaps I presume ...

Gestart door Arp, mei 16, 2008, 02:03:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Keverkenners

Begin deze week, bovenop de ruïne van het Pater Vincktorentje in Maastricht, grofweg 2cm. Spontaan kwam de naam "Blaps" uit mijn onderbewustzijn bovenborrelen en het blijkt nog aardig te lijken ook  B)

Opvallend: Heb het beest een hele tijd "bij me" gehad, ruïne afklimmen om aan iemand te laten zien, omdraaien, vasthouden tussen vingers etc, etc, maar het heeft geen seconde geprobeerd om de vleugels te spreiden - niet eens een kiertje tussen de dekschilden. Heeft het beest wel vleugels, of zitten de dekschilden vastgeroest?

Google helpt niet bijzonder ... allemaal tegenstrijdige info over grootte, herkenning en zeldzaamheid (of juist niet dus). Is er toch een soortnaam op te plakken?

Zo ja en zo nee: Wat zijn de kenmerken waarmee ze uit elkaar te houden zijn?

Alvast bedankt weer!
Meer plaatjes bij de waarneming (en op mijn PC ;) )


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#1
In een reactie per e-mail n.a.v. de waarneming maakt Toon Keukelaar er "Blaps, vermoedelijk mucronata" van. De waarneming stond op "Kever spec." omdat ik niet wilde/kon kiezen uit de drie Blapsens en er geen Blaps spec. verzamelsoort is.

Is er toch met zekerheid iets van te maken, of zijn ze nagenoeg niet uit elkaar te houden? Indien dat laatste, is het dan niet handiger om idd een verzamelsoort Blaps spec.  aan te laten maken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Als het een mannetje is dan is het B. mucronata. Heb je hem nog? Zaten er niet meer?

Theodoor

Arp

#3
CiteerHeb je hem nog?
Ik dacht natuurlijk dat het wel weer wat doodgewoons en herkenbaars zou zijn - dus nee  :whistle:

CiteerZaten er niet meer?
Hij zat bovenop de muur van de ruïne (zie kiekje) verscholen tussen wat plantjes/onkruid en die muur heb ik tig keer helemaal uitgekamd omdat ik een potje pissebedden kwijt was geraakt :rolleyes:  Daar zat niks. Wel heb ik het vermoeden dat er potentieel allerlei grappigs in het torentje moet zitten, maar voor zover ik kon vaststellen is die - in elk geval boven - met vastgemetselde tralies ontoegankelijk gemaakt en ik was niet een "sportieve" bui (geveltoerisme)  :gap:

Begrijp ik - ook naar aanleiding van dit topic - dat dit een dier is van "als er één zit, zitten er honderd" ??

CiteerAls het een mannetje is dan is het B. mucronata.
Hij's fijn - en hoe zie ik dat :blink: Ik heb misschien nog andere kiekjes waar wat herkenbaars opstaat als ik weet waar ik moet kijken... die onderkant helpt niet?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Ja, als er één zit zitten er vaak veel meer ...
Tja, alsie een peimeltje heeft is het een mannetje ...

Arp

CiteerTja, alsie een peimeltje heeft is het een mannetje ...
kzienix tussen de benen - dan moet het wel een meissie wezen  :grin:

Wat is beter in dit geval? "Onzekere" mucronata of Blaps spec.?  C.q. indien het een meisje is welke soort kan het dan nog meer zijn (of alle drie?) en hoe veel algemener is mucronata dan de andere twee (bij wrn staan ze alle drie op "vrij algemeen"  :whistle:  )

Of zijn ze zo zeldzaam dat het voor jullie wel interessant zou zijn om exact te weten wat het is? Misschien dat iemand (zonder hoogtevrees) uit Maastricht nog eens kan gaan snuffelen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#6
Heb er vandaag weer eentje gevonden, 200m verderop onderaan de stadsmuur. Willen de kevermensen (voor de boeken) zekerheid over de soort (c.q. moet ik hem/haar opsturen of een bepaald detail fotograferen)??

Of zal ik hem morgen weer braaf terugzetten?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Nou, ik ben wel benieuwd. En je wilt toch ook zelf weten wat je hebt gefotografeerd? Dus braaf op de post?

Theodoor

Arp

'kee doetmaar een pébétje met adres dan  <_<  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

blaps kan niet vliegen en dekschilden zitten vast geroest. nix te zien tussen de benen helpt  ook niet evenals de kever schudden. de penis zit bij kevers geheel inwendig en wordt bij actie door vloeistof druk en spiercontractie naar buiten gedrukt.  groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#10
Citeernix te zien tussen de benen helpt  ook niet evenals de kever schudden. de penis zit bij kevers geheel inwendig en wordt bij actie door vloeistof druk en spiercontractie naar buiten gedrukt.
Bedankt voor de extra info Toon. - tsss, dat flink schudden niet eens helpt ... voortaan maar een serie sexy foto's van kevervroutjes op zak houden en die voor de ogen houden - dat zal toch verdorie wel de methode wezen dan !  :gap:  (gebeurt er nix - dan moet het een meissie zijn  :P )

Kever is braaf afgeleverd en de vindplaats alvast ingevoerd - ben benieuwd of ik de soort nog moet wijzigen  ^_^
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Nee, is goed, je hoeft de soort niet te veranderen! ...

Theodoor

Arp

#12
Hoi Theodoor, harstikke bedankt!  :duim:

CiteerNee, is goed, je hoeft de soort niet te veranderen! ...
Okay, jammer voor je verzameling, maar wel leuk om de soort zeker te weten.

Mag ik van de ingeleverde een kereltje of meisje maken, of blijft ie geslachtsloos?

Zal ik van deze van het draadje (van mei dus) ook een zekere mucronata maken - een mannetje dan?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Ha Arp,

Denk dat het een vrouwtje is, maar weet het niet zeker. Zij/hij leeft nog en dan is het wat zielig om haar/hem open te peutern. Maar ik laat nog wel weten wat uiteindelijk de autopsie oplevert ...

Theodoor

Arp

CiteerZij/hij leeft nog en dan is het wat zielig om haar/hem open te peutern.
Nou maak je me weer erg nieuwsgierig hoe je tot een determinatie komt zonder hem/haar open te peuteren  :huh:

Zijn er dan toch details die ik volgende keer met mijn "super-macro" op zou kunnen zoeken om een identificatie "van foto" mogelijk te maken?? :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Nou, als het een mannetje was geweest zou het B. mucronata zijn geweest vanwege het ontbreken van een bepaald kenmerk. Nu heb ik naar andere kenmerken gekeken en mortisaga valt af want de mucro (dekschildpunten) zijn te kort en lethifera valt af oa vanwege de vorm van het onychium (een flapje tussen de klauwtjes). het leeft nog steeds maar wil niet stilzitten ..

Theodoor

Arp

#16
CiteerNou, als het een mannetje was geweest zou het B. mucronata zijn geweest vanwege het ontbreken van een bepaald kenmerk.
Was dat niet iets van een knobbel op een dij ofzo? Dij? Scheen? 1e/2e/3e poot?

Enfin, note to self - volgende keer:[ol type=\'1\'][li]Kiekjes van alle benen van onder naar beneden van alle kanten.[/li][li]Kiekjes van de mucro van alle kanten (incl. heel beest voor verhouding)[/li][li]Superultragigamacros van de tarsen rondom  :gap:  Maak het nog uit welke poot?[/li][/ol]Hmmmm .... punt 3 .... bijten deze ook hard???  :blink:

(Als ik vervelend ben zeg je het maar hoor ;) )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Nee, niks poten, er zit iets aan het begin van het abdomen....

Wat 3) betreft: maakt niet uit...

Ze bijten helemaal niet maar als je er hard in knijpt gaan ze erg stinken (of beter ruiken, vind het wel lekker) ...

Jij vervelend? Zij we toch aan gewend!

Theodoor

Arp

CiteerNee, niks poten, er zit iets aan het begin van het abdomen....
Mooi, 'smakkelijker ^_^

CiteerZe bijten helemaal niet maar als je er hard in knijpt gaan ze erg stinken (of beter ruiken, vind het wel lekker) ...
Okay, dan gaan die tarsen ook wel lukken - zien we daarna wel weer of de kiekjes goed genoeg zijn   -_-

CiteerJij vervelend? Zij we toch aan gewend!
Had ik al zo'n vemoeden van - nou ja, dan kan ik ook wel gewoon doorgaan :gap:  :whistle:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)