Muurwesp?

Gestart door luc.hoogenstein, maart 21, 2021, 17:30:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

luc.hoogenstein

Dag allen,

Iemand een idee welk soort muurwesp dit is (als het al een muurwesp is?). Zat vandaag in huis, in Utrecht.

groet,
Luc

heermoes

Volgensmij is dit een Discoelius, waarschijnlijk D. zonalis dan.

Groeten,
Luc
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Olger Krischan

Hallo Luc en Luc,

Dit is een mannetje Symmorphus bifasciatus. Symmorphus is te herkennen aan het lengtegroefje en de dwarsrand op het 1e tergiet.
Zover ik weet overwinteren mannetjes niet, dus dit lijkt me opmerkelijk. Gisteren werd hier op forum ook een muurwesp man gerapporteerd wat ook afwijkend is.


Met vriendelijke groet,
Olger

heermoes

Beste Olger,

Dat is waar ook. Misschien toch maar even op zoek gaan naar de nieuwere pdf voor determineren, kon daarnet alleen een oude vinden in mijn bestanden. Bijzonder dat ze ineens zoveel waargenomen worden inderdaad.

mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

luc.hoogenstein

Dag Olger,

dank voor je reactie, ik ga het aanpassen. Ik had deze ook nog nooit eerder in huis gehad. Locatie: Utrecht-stad. Het fascinerende is dat ik vermoedelijk deze wesp de dag ervoor ook al had gezien (buiten in de tuin) maar hem kwijt was geraakt na het halen van m'n camera.

groet,
Luc

Citaat van: Olger Krischan op maart 21, 2021, 23:52:54 PM
Hallo Luc en Luc,

Dit is een mannetje Symmorphus bifasciatus. Symmorphus is te herkennen aan het lengtegroefje en de dwarsrand op het 1e tergiet.
Zover ik weet overwinteren mannetjes niet, dus dit lijkt me opmerkelijk. Gisteren werd hier op forum ook een muurwesp man gerapporteerd wat ook afwijkend is.


Met vriendelijke groet,
Olger