Slang in Groningen?

Gestart door MartijnD, mei 16, 2008, 02:00:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

MartijnD

Hallo, ik ben nieuw hier en heb meteen twee vragen:

- Vanmiddag wandelde ik langs het water in Paddepoel, Groningen in het natuurgebied ten noorden van Selwerderhof (de begraafplaats). Op nog geen 10 meter voor mij kronkelde een, wat het leek, slang richting het riet. Ik was te geschrokken om een foto te nemen met mijn GSM: een slang in de stad Groningen? Wat voor soort is dit geweest? Ik schat 'm ongeveer 80 cm, met een gevlekte kop, vrij dun lijf, voor de rest donker (denk ik...)

- Vraag 2: vorig jaar was ik met mijn vriendin in Cornwall, Engeland. Tijdens een wandeling over de klifpaden lag er ineens een heel kleine slang op ons pad. Ik schat nog geen 30 cm. Mijn vriendin, Surinaamse en dus slangen gewend, vond het schattig en probeerde het beestje op te pakken(heel dom natuurlijk). Daarop werd ze gebeten in haar hand wat een zwelling en veel pijn veroorzaakte die 3 dagen heeft aangehouden. We zijn natuurlijk naar een arts geweest maar die kon het niet verklaren: volgens hem kwamen er slechts ongevaarlijke slangen voor in Cornwall. Wat voor slang kan dit geweest zijn? De kleur was donkergroen.
 

marcel123

Slangen die het water in vluchten zijn waarschijnlijk ringslangen.

Jeroen Nagtegaal

CiteerSlangen die het water in vluchten zijn waarschijnlijk ringslangen.
Adders doen het trouwens ook, maar gezien de locatie is ringslang wel het meest voor de handliggend,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Denk niet dat er bij de Selwerderhof adders zitten.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Raymond Creemers-RAVON

#4
Gezien de beschrijving zou het een ringslang geweest kunnen zijn. Dit zou wel heel bijzonder zijn, want er komen geen slangen (meer) voor in de gehele prov. Groningen. Het kan natuurlijk ook een ontsnapt terrariumdier zijn, dit komt wel vaker voor in stadsparken, een foto zou erg behulpzaam zijn.

De slang in Cornwall zou een adder kunnen zijn, deze zijn nog wijd verspreid in de Uk en komen ook in Cornwall voor. Groen is wel een vreemde kleur voor een adder, maar sommige exemplaren hebben een groenige waas, de zigzagstreep over de rug is dan echter altijd nog een goed kenmerk en de symptomen die je beschrijft ook.

MartijnD

CiteerGezien de beschrijving zou het een ringslang geweest kunnen zijn. Dit zou wel heel bijzonder zijn, want er komen geen slangen (meer) voor in de gehele prov. Groningen. Het kan natuurlijk ook een ontsnapt terrariumdier zijn, dit komt wel vaker voor in stadsparken, een foto zou erg behulpzaam zijn.

De slang in Cornwall zou een adder kunnen zijn, deze zijn nog wijd verspreid in de Uk en komen ook in Cornwall voor. Groen is wel een vreemde kleur voor een adder, maar sommige exemplaren hebben een groenige waas, de zigzagstreep over de rug is dan echter altijd nog een goed kenmerk en de symptomen die je beschrijft ook.
Dank je voor je antwoord! Wat betreft die "zigzag", dat weet ik niet meer. Ik heb inmiddels ook wat op internet gekeken en gezien dat de adder ook in Cornwall voorkomt, die huisarts wist kennelijk daar niet van, vreemd....

Er leven dus geen "native" slangen in Groningen. Wat voor een slang zou ik dan hebben gezien? En zou ik de autoriteiten moeten waarschuwen?    

wimtegels

Citeer
CiteerGezien de beschrijving zou het een ringslang geweest kunnen zijn. Dit zou wel heel bijzonder zijn, want er komen geen slangen (meer) voor in de gehele prov. Groningen. Het kan natuurlijk ook een ontsnapt terrariumdier zijn, dit komt wel vaker voor in stadsparken, een foto zou erg behulpzaam zijn.

De slang in Cornwall zou een adder kunnen zijn, deze zijn nog wijd verspreid in de Uk en komen ook in Cornwall voor. Groen is wel een vreemde kleur voor een adder, maar sommige exemplaren hebben een groenige waas, de zigzagstreep over de rug is dan echter altijd nog een goed kenmerk en de symptomen die je beschrijft ook.
Dank je voor je antwoord! Wat betreft die "zigzag", dat weet ik niet meer. Ik heb inmiddels ook wat op internet gekeken en gezien dat de adder ook in Cornwall voorkomt, die huisarts wist kennelijk daar niet van, vreemd....

Er leven dus geen "native" slangen in Groningen. Wat voor een slang zou ik dan hebben gezien? En zou ik de autoriteiten moeten waarschuwen?
Russische rattenslang?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

wie bedoel je met die "autoriteiten" en wat verwacht je dat "ze" dan gaan doen?

Bij ontsnapte/uitgezette terrariumslangen is het vaak handig om serieuze plaatseijke terrariumhouders in te seinen of de dierenambulancce (maar dat verschilt van plaats tot plaats: lang niet iedere dierenambulance heeft ervaring met slangen!), maar dat heeft alleen zin als je het direct doet zodat er een goede kans is dat de slang nog kan worden gevonden. Een paar dagen later heeft doorgaands geen zin: het dier wordt dan hooguit door toeval nog teruggevonden.

Op waarneming.nl proberen we wel zoveel mogelijk waarnemingen van "onstnapte dieren" vast te leggen, hierdoor ontstaat hopelijk een overzicht hoe vaak het voorkomt e welke soorten het betreft. Waarneming invoeren als "slang onbekend" met een zo uitgebreid mogelijke beschrijving van het dier is dus wel zinvol.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

Op basis van de verspreidingskaarten zou het toch kunnen dat de ringslang Groningen gaat (her)exploiteren??

Ik vind eigenlijk weinig aanwijzingen dat de rattenslang daar zou zitten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Goyatlah

CiteerGezien de beschrijving zou het een ringslang geweest kunnen zijn. Dit zou wel heel bijzonder zijn, want er komen geen slangen (meer) voor in de gehele prov. Groningen.
Wie zegt dat?

Appelbergen ligt niet al te ver van gebiedjes waar ik adders gezien heb. En de ringslang kan zich mi best herintroduceren via de gerenoveerde bovenloop van de Drentse Aa (via oa het Friese Veen en het Hoornse Diep). Daarnaast zijn er in de laagveengebieden van Groningen genoeg plaatsen waar de ringslang over het hoofd gezien kan zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

wimtegels

Naar aanleiding van deze discussie wordt er misschien bewuster gekeken naar slangen in Groningen.

Ben benieuwd of er binnekort meer meldingen binnen komen.

Geen waarneming betkent nog lang niet dat een soort niet aanwezig is. Hoe goed wordt Groningen eigenlijk geinventariseerd op reptielen en amfibieen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Goyatlah

Er staat een vervaagde adder in Groningen, maar er zijn in Groningen ook niet veel plaatsen waar ik adders zou gaan zoeken, en die liggen allemaal langs de grens met Drenthe.
Voor de ringslang zijn veel meer geschikte locaties voorhanden (maar die gebieden ken ik vaak minder goed).
Selwerderhof ligt vlak onder de laagveenband die door Groningen loopt, en is wat dat betreft helemaal niet zo onwaarschijnlijk...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

wimtegels

CiteerEr staat een vervaagde adder in Groningen, maar er zijn in Groningen ook niet veel plaatsen waar ik adders zou gaan zoeken, en die liggen allemaal langs de grens met Drenthe.
Voor de ringslang zijn veel meer geschikte locaties voorhanden (maar die gebieden ken ik vaak minder goed).
Selwerderhof ligt vlak onder de laagveenband die door Groningen loopt, en is wat dat betreft helemaal niet zo onwaarschijnlijk...
En in, of aan de rand van dat gebied zijn geen geschikte adder biotopen?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Goyatlah

Ben geen slangenkenner, maar kom ze af en toe tegen als ik op zoek naar libellen ben. Adder zit dan eigenlijk altijd op hei of hoogveenachtige locaties, en ken hem dus niet van laagveenlocaties. (Maar dat zegt uiteraard niet dat ie er dan ook niet zit).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

wimtegels

Als de adder alleen  afhankelijk was van hoogveen was hij waarschijnlijk nog zeldzamer in Nederland.

Ik ken hem uit Polen van kleine open plekken in het bos (circa 100 m2).

Ik vrees dat we nog veel niet weten over de potentiele biotopen van adders.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rudmer Zwerver

In Groningen komen geen slangen (meer) voor. De dichtstbijzijnde populatie ringslangen bevindt zich in de Piccardthof, aan de zuidkant van de stad, net over de provinciegrens in Drenthe. Ik heb ze hier zelf nooit gezien maar volgens de beheerder (NM) komt hij hier voor.

De A7 vormt een vrijwel onneembare (drukke vierbaans en geluidsschermen aan beide zijden) barriere langs de noordzijde van deze plek. Bovendien ligt er zeker 5 km ongeschikt biotoop tussen de piccardthof en de Selwelderhof. De Selwerderhof is zo'n 50 jaar geleden aangelegd, een relictpopulatie is onwaarschijnlijk. Vier jaar geleden heb ik de Selwerderhof onderzocht op ecologische waarden en heb toen geen slangen aangetroffen.

Een inheemse slang op de Selwerderhof lijkt me daardoor onwaarschijnlijk.

Misschien idd een ontsnapt dier.

Heb je de mogelijkheid van een Paling ook overwogen??
Rudmer

wimtegels

Geen sloten onder de autoweg door??
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Goyatlah

#17
Selwerderhof zit vlak bij het Reitdiep en het van Starkenborghkanaal, dus lijkt me de tocht naar het westen (polder Matsloot, polder Peizermade) niet onoverkomelijk. En ook de trip van Piccardtplas naar polder Peizermade moet volgens mij te doen zijn. Beide polders lijken me redelijke habitat te bieden voor die beesten.

Btw, 1 afwateringspijp onder de A7 door lijkt me voldoende, toch?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

evertdirks

#18
CiteerIn Groningen komen geen slangen (meer) voor. De dichtstbijzijnde populatie ringslangen bevindt zich in de Piccardthof, aan de zuidkant van de stad, net over de provinciegrens in Drenthe. Ik heb ze hier zelf nooit gezien maar volgens de beheerder (NM) komt hij hier voor.

De A7 vormt een vrijwel onneembare (drukke vierbaans en geluidsschermen aan beide zijden) barriere langs de noordzijde van deze plek. Bovendien ligt er zeker 5 km ongeschikt biotoop tussen de piccardthof en de Selwelderhof. De Selwerderhof is zo'n 50 jaar geleden aangelegd, een relictpopulatie is onwaarschijnlijk. Vier jaar geleden heb ik de Selwerderhof onderzocht op ecologische waarden en heb toen geen slangen aangetroffen.

Een inheemse slang op de Selwerderhof lijkt me daardoor onwaarschijnlijk.

Misschien idd een ontsnapt dier.

Heb je de mogelijkheid van een Paling ook overwogen??
Toen ik in selwerd woonde +-30 jaar geleden woonde ik vlakbij het selwerderhof, en was ik een regelmatige bezoeker van het gebeid wat wij de eeuwige jachtvelden noemde(uitbreidingsgebied van de begraafplaats).
Wij hebben daar weldegelijk ringslangen gezien, ze zaten vooral aan de west kant waar vroeger een vuilstorts was geweest.
Dus het is mogelijk dat zich daar een kleine populatie bevindt.
Dankzij de ontoegankelijkheid van het gebied is het een paradijsje voor schuwe soorten.
Maar als tegenreactie het volgende.
Ik kan met ook nog herrinneren dat er ringslangen in het helperdiep zaten.
Zelfs mee gemaakt dat er een in de papiermolen(openlucht zwembad) in een van de baden zwom. Iets wat nu niet snel meer zie gebeuren.
B) vert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

wimtegels

Nou Groningers,

Als ik al deze informatie lees wordt het tijd dat jullie op slangenjacht gaan.

Camera mee! Wie weet hebben jullie de status als slangenloze provincie zo achter jullie gelaten.

Veel succes :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Goyatlah

#20
Heb het even opgezocht, maar de Piccardthofplas (van NM) ligt in zijn geheel binnen de Groninger gemeentegrens, dus dat zou betekenen dat de ringslang in ieder geval in Groningen voorkomt, en als er eens gericht in Appelbergen gezocht wordt, dat daar de adder wellicht gevonden wordt. Daarnaast lijkt me richting Sellingen ook wel een redelijke kans (wellicht op beide soorten). Mocht ik eens wat tegenkomen, geef ik het wel door. (En niet te vergeten de Groningse laagveengebieden, Woudbloem, Kret, etc)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Andre321

Een paar jaar geleden vertelde iemand mij dat hij leerachtige eieren gevonden had bij Onderdendam bij Bedum, ten noorden van Groningen.
Zouden dat dan toch ringslangeieren geweest zijn ?

GijsB

CiteerHeb het even opgezocht, maar de Piccardthofplas (van NM) ligt in zijn geheel binnen de Groninger gemeentegrens, dus dat zou betekenen dat de ringslang in ieder geval in Groningen voorkomt, en als er eens gericht in Appelbergen gezocht wordt, dat daar de adder wellicht gevonden wordt. Daarnaast lijkt me richting Sellingen ook wel een redelijke kans (wellicht op beide soorten). Mocht ik eens wat tegenkomen, geef ik het wel door. (En niet te vergeten de Groningse laagveengebieden, Woudbloem, Kret, etc)
ik heb een aantal jaar geleden inderdaad wel adders gezien in appelbergen, niet heel veel maar zeker wel een aantal
Gijs

tekenaar

CiteerEen paar jaar geleden vertelde iemand mij dat hij leerachtige eieren gevonden had bij Onderdendam bij Bedum, ten noorden van Groningen.
Zouden dat dan toch ringslangeieren geweest zijn ?
cocons van de hageheld uitgesloten??? Die geven vaak verwarring.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

Zijn er nu al "harde waarnemingen" van slangen in Groningen of niet?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

characea

#25
Citeer
CiteerEen paar jaar geleden vertelde iemand mij dat hij leerachtige eieren gevonden had bij Onderdendam bij Bedum, ten noorden van Groningen.
Zouden dat dan toch ringslangeieren geweest zijn ?
cocons van de hageheld uitgesloten??? Die geven vaak verwarring.
Nee,
Maar ik zie nooit hagehelds in groningen. Helaas had de betreffende persoon (destijds een collega van me) de eieren volgens mij nog verzameld. Zijn naam ben ik echter wel vergeten. Ik weet wel dat ik ook de RAVON coordinator van Groningen (volgens mij was dat toen Leon) nog ingelicht heb.
Maar kun je op een eenvoudige manier ergens fotos van cocons van Hagelhelds zien ? Een link in dit forum naar cocons liet vogels zien ipv cocons.

Zo te horen zijn er geen recente harde waarnemingen (met foto) in gronigen, maar die bovenste lijkt er toch wel erg op ? Maar de laatste keer dat ik iets donkers het water over zag steken bleek het een haas te zijn...

vuurvlinder

#26
Ik zie de Hageheld wel in Groningen, op de Jilt Dijksheide. http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3246339
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.