Hallo, ik ben nieuw hier en heb meteen twee vragen:
- Vanmiddag wandelde ik langs het water in Paddepoel, Groningen in het natuurgebied ten noorden van Selwerderhof (de begraafplaats). Op nog geen 10 meter voor mij kronkelde een, wat het leek, slang richting het riet. Ik was te geschrokken om een foto te nemen met mijn GSM: een slang in de stad Groningen? Wat voor soort is dit geweest? Ik schat 'm ongeveer 80 cm, met een gevlekte kop, vrij dun lijf, voor de rest donker (denk ik...)
- Vraag 2: vorig jaar was ik met mijn vriendin in Cornwall, Engeland. Tijdens een wandeling over de klifpaden lag er ineens een heel kleine slang op ons pad. Ik schat nog geen 30 cm. Mijn vriendin, Surinaamse en dus slangen gewend, vond het schattig en probeerde het beestje op te pakken(heel dom natuurlijk). Daarop werd ze gebeten in haar hand wat een zwelling en veel pijn veroorzaakte die 3 dagen heeft aangehouden. We zijn natuurlijk naar een arts geweest maar die kon het niet verklaren: volgens hem kwamen er slechts ongevaarlijke slangen voor in Cornwall. Wat voor slang kan dit geweest zijn? De kleur was donkergroen.