Leuk bloeiend struikje: Weet iemand wat het is?

Gestart door arensattic, maart 20, 2021, 18:37:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

arensattic

Beste mensen,

Langs een verharde weg in ons dorp zagen we bijgaand struikje dat bloeide op het kale hout. We nemen aan dat het een aangeplante struik betreft, dus een tuinplant. Maar we vonden het struikje mooi en we zijn benieuwd om welke soort het gaat. Weet een van jullie wat het is? De eerste foto toont de bloeiwijze van de zijkant, de tweede laat de onderkant van de bloempjes zien (waarbij de rode meeldraden duidelijk zijn te zien).

Groeten, bij voorbaat dank en excuus voor het feit dat deze vraag misschien een beetje "off-topic" is.

Aren (en Maria) van Waarde

Rien Ondersteijn

Lijkt me een Berberis.Frappant dat er geen bladeren te zien zijn.
En heb je geen doorns gezien?
Groene groe[n]tjes.Rien.

arensattic

Beste Rien,

Het struikje had geen enkel blad, en ook beslist geen doorns. We hebben het heel uitgebreid betast en bekeken (takjes omgedraaid om de bloemen van binnen te bekijken). Als er doorns waren geweest was ons dat beslist opgevallen. Blijft dus een moeilijk geval.

Aren van Waarde

e.kneepkens

Ik zit te denken aan de bloeiwijze van 'n Iep/Ulmus
met vriendelijke groet, Emanuel

migratorius

Kijk eens naar Schijnhazelaar (Corylopsis pauciflora).

JanHein

arensattic

Beste Jan Hein,

Hartelijk dank! Dat is inderdaad de soort die wij gezien hebben - de takjes van het struikje leken inderdaad veel op de takjes van een hazelaar (wij hebben zelf een hazelaar voor ons huis, dus die zien we elke dag).

Groeten,

Aren van Waarde

Rien Ondersteijn

Inderdaad een Corylopsis  :duim:
Voor pauciflora heeft ie wel veel bloemen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

arensattic

Hallo Rien,

Dat is zo. Spicata of sinensis zouden als soort misschien ook nog kunnen, we houden het maar op Corylopsis spec.

Aren

Rien Ondersteijn

Safe gedaan Aren.
Het valt me trouwens op dat jouw vragen over planten /paddenstoelen etc niet vaak gepaard gaan met een Waarneming.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en maakt het soms makkelijker om de gevraagde soort te determineren.
Zou je dat willen verwegen?  :duim:
Eerst invoeren en dan via 'hulp v/h forum verder naar hier.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Waarnemingen van aanplant (in tuinen) daarentegen wordt wat minder gewaardeerd. Ik zag laatst een leuke site waar ze daar heel blij mee zijn; Mijntuin.org

https://www.mijntuin.org/plants/271-schijnhazelaar

Rien Ondersteijn

Klopt-maar ik wilde dit nu niet té ingewikkeld maken.[Ik ging/ga ervan uit dat aanplant wordt uitgeselecteerd.]
Zou al mooi zijn áls.
Groene groe[n]tjes.Rien.