Wie weet welke paddenstoel dit is?

Gestart door a.klos, maart 20, 2021, 15:30:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

a.klos

Donderdag jongstleden gevonden.

Gesnoeide takken op een hoop, Wilg of Els misschien.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Anneke

tstrik

Mvgr.,
Theo Strik

a.klos

Dankjewel Theo,

Dit was ook mijn eerste gedachte, maar twijfel vanwege het ontbreken van het zwarte hoedje.
Het vruchtvlees was ook verassend zacht.
Verder waren de sporen te kort.
Ik kwam toen uit bij het geslacht Antrodia, maar kan er vooralsnog geen soortnaam aan geven.
Zoals ik al eerder in een topic aangaf, die houtzwammen liggen mij niet zo  ;D.

Hg. Anneke

paddenstoelenmonster

Helaas heb ik zoiets ook nog nooit eerder gezien, dus kan ik ook niet helpen! Wilgen en Els zie ik hier niet, behalve dan mijn lieve partner en onze overbuurvrouw die beiden Els heten, maar geen paddenstoelenliefhebsters zijn.
Het ontbreken van het donkere (schijn)hoedje is ook iets wat het moeilijker maakt!
henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Jan Knuiman

Hallo Anneke,

Een Antrodia die op loofhout voorkomt lijkt me wel een optie. Je kunt daarbij denken aan A. albida en A. rene-hentic. De laatste heb ik enkele jaren geleden gevonden en met hulp van Eduard Osieck op naam gebracht. Misschien eens met hem overleggen>

Groet,
Jan

a.klos

Hoi Jan,

Aha die twee rode stipjes van A. rene-hentic in Utrecht zijn dan misschien van jou of dat rode stipje in Drenthe?

Alleen voor mijzelf heb ik inderdaad A. albida - Witte strookzwam genoteerd, met vraagteken weliswaar. De meeste andere soorten groeien, zoals je al aangaf op naaldhout.

De vorm van de sporen klopt, maar ik heb ze niet langer dan 9mu kunnen vinden.

Het zwammetje is helaas al met de vuilnisman mee, al heb ik nog wel wat microscoop foto's, ook van het hyfensysteem. Het determineren van een foto is echter altijd een lastige zaak.
Ik weet niet of Eduard dit zou willen/ kunnen.

Wel fijn dat je ook deze twee soortnamen noemt, dat bevestigt dat ik in de goede richting heb gezocht!

Dank en hartelijke groet,

Anneke

   

Jan Knuiman

Nog ter info: sporenmaten van A. rene-hentic zijn vlgs Ryvarden & Melo (2017): 6-10 x 2.4-3.5 μm.

Groet,
Jan

a.klos

#7
Ja Jan, die maten (lengte en breedte) komen precies overeen met de door mij gevonden maten.

Voor mijzelf ben ik wel overtuigd.

Superleuk dat ik (we) zo ver ben gekomen, houtzwammen zijn nu niet direct mij specialiteit  :-\ 

Hg. Anneke

Jan Knuiman

Hallo Anneke,

Zo gemakkelijk is het niet.  :rolleye: Trametopsis cervina bijvoorbeeld heeft vergelijkbare sporenmaten en kan er uiterlijk op lijken. Onderzoek aan o.a. de hyfenstructuur is ook noodzakelijk.

Groet, Jan

a.klos

#9
Oké, dan ga ik verder met mijn zoektocht.

Dank voor het meedenken en de tips!

Hg. Anneke