Diplura, Campodea, Almere dijk.

Gestart door paulhoekstra, maart 18, 2021, 21:07:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Voor deze tweestaart heb ik maar even een eigen topic aangemaakt.
Het uiteinde van de cerci zijn afgebroken, met Lock (2009) kom ik of uit op Campodea fragilis (als haren uiteinde cerci kort aanliggend zijn) en Campodea augens indien ze lang zijn. C. augens lijkt me qua habitat onwaarschijnlijk, zou Campodea fragilis dan kunnen kloppen?

Ik zie posterolateral setae op het mesonotum en metanotum, ik zie posterolateral setae op tergiet 6 tot 9, maar niet op tergiet 5, ik denk geen anteromedial setae op de tergieten te zien en ik denk geen anterolateral setae op tergiet 5 te zien. Met de sleutel van Sendra & Reboleira (2020) kom ik er niet goed uit.


https://waarneming.nl/observation/208771917/.
1 Tweestaart onbekend - Diplura indet.
datum: 2021-03-14
locatie: Almere - De Blocq van Kuffeler (FL)

foto's:





Gespoeld uit mos
groeten,
Paul

roelvanbezouw

Op bijgaande website kun je meer zien. Meestal verdient het de aanbeveling om de dieren op te bleken in NaOH voor de haren.
https://www.gbif.org/species/2119498
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

roelvanbezouw

#2
Citaat van: paulhoekstra op maart 18, 2021, 21:07:23 PM
Voor deze tweestaart heb ik maar even een eigen topic aangemaakt.
Het uiteinde van de cerci zijn afgebroken, met Lock (2009) kom ik of uit op Campodea fragilis (als haren uiteinde cerci kort aanliggend zijn) en Campodea augens indien ze lang zijn. C. augens lijkt me qua habitat onwaarschijnlijk, zou Campodea fragilis dan kunnen kloppen?

Ik zie posterolateral setae op het mesonotum en metanotum, ik zie posterolateral setae op tergiet 6 tot 9, maar niet op tergiet 5, ik denk geen anteromedial setae op de tergieten te zien en ik denk geen anterolateral setae op tergiet 5 te zien. Met de sleutel van Sendra & Reboleira (2020) kom ik er niet goed uit.


https://waarneming.nl/observation/208771917/.
1 Tweestaart onbekend - Diplura indet.
datum: 2021-03-14
locatie: Almere - De Blocq van Kuffeler (FL)

foto's:
Gespoeld uit mos

Hey Paul,

Een week geleden heb ik deze C. fragilis gevangen.
https://waarneming.nl/observation/209444031/

Je ziet dat de macroharen aan de basis van de cerci al snel ophouden, zie waarneming.

Misschien iets om je eigen beest mee te vergelijken?

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

mberg

Heren,

Als de kenmerken kloppen dan lijkt dit inderdaad Campodea fragilis, de meest algemene soort van Nederland, op de voet gevolgd door C lubbocki en C, plusiochaeta. Campodea augens komt voorals nog niet in Nederland voor. @Paul: Ik zie je materiaal met interesse in de bus vallen.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

mberg

Hej Paul,

Ik heb je materiaal bekeken

1) Polydesmus denticulatus (vr)
2) Lithobius lapidicola (vr): een leuke waarneming, de tweede voor Flevoland
3) Campodea fragilis, de eerste voor Flevoland. Stuur gerust nog meer Diplura op, ben benieuwd of C. lubbocki, C. lankesteri en C. plusiochaeta ook in Flevo zijn te vinden, net als in de omliggende provincies.

Alles opgeslagen in mijn eigen collectie en ingevoerd in het landelijke bodemfaunabestand.

Met groet!

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

paulhoekstra

Hej Matty,

Heel erg bedankt voor de determinaties! Was die Polydesmus een vrouw? Ik dacht dat dit het mannelijk genitaal was, die moest los in het potje zitten:

groeten,
Paul

mberg

Hej Paul,

Nee die heb ik niet gezien maar zal nog even goed kijken. De pootjes waren inderdaad afwezig waardoor ik niet meer kon zien dat het een mannetje was. Foto doet vermoeden dat het P. inconstans is.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

mberg

Hej Paul,

Definitief mannetje Polydesmus inconstans. Heb gonopoden gevonden in buisje.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

paulhoekstra

Hoi Matty,

Dank voor de determinatie. Met het vergelijken van plaatjes van gonopoda twijfelde ik tussen P. inconstans en P. coriaceus. Bij het loshalen van die pootjes ging helaas de miljoenpoot een beetje kapot, maar leuk om te weten dat het P. inconstans is.

Groeten,
Paul
groeten,
Paul